Δεν έχει περάσει ούτε ένας μήνας από την ημέρα που η Nissan ανακοίνωσε μία σειρά επώδυνων μέτρων που έχουν ως στόχο την εξυγίανση των επιχειρήσεων της και την θωράκιση της για το μέλλον. Μία σειρά μέτρων που περιλαμβάνουν απολύσεις, περικοπές και μείωση της παραγωγής της κατά 20% παγκοσμίως σε μία προσπάθεια να εξασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της αλλά η αλήθεια ενδέχεται να είναι ακόμα πιο σκληρή απ’ όσο άφησε να εννοηθεί στην ανακοίνωση της. Δημοσίευμα έγκυρου μέσου αναφέρει ότι η Nissan αναζητεί έναν θεσμικό επενδυτή (βλ. τράπεζα ή ασφαλιστικό ίδρυμα ή κάτι παρόμοιο) που θα την βοηθήσει όχι απαραίτητα να ακμάσει αλλά να επιβιώσει. Σύμφωνα με ένα υψηλόβαθμο στέλεχος κοντά στην ιαπωνική εταιρία που προτίμησε για προφανείς λόγους να διατηρήσει την ανωνυμία του:
“Έχουμε 12 ή 14 μήνες για να επιβιώσουμε.”
Το παιχνίδι δεν έχει χαθεί όμως. Είναι δύσκολο να αλλάξει μία σταθερά φθίνουσα πορεία, ιδίως στο τρέχον κοινωνικό-οικονομικό κλίμα, τις απαιτήσεις των νομοθετών όσον αφορά στις εκπομπές ρύπων και την διστακτικότητα του αγοραστικού κοινού να στραφεί στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η κατάσταση δεν είναι αντιστρέψιμη. Πρόσφατα η Nissan ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Honda και αυτή ακριβώς η συνεργασία είναι που ενδεχομένως να αποτελεί το κλειδί για την σωτηρία της. Με την μείωση της συμμετοχής της Renault και την διαρκεί αλλαγή της δυναμικής ανάμεσα στη γαλλική μάρκα και τη Nissan, ίσως είναι η Honda που θα αναλάβει… καθήκοντα επενδυτή. Οι φήμες στο διαδίκτυο έχουν ήδη αρχίσει να οργιάζουν αναφέροντας ότι δεν αποκλείεται η Honda να αγοράσει μερίδιο στη Nissan απευθείας από την εταιρία ή να εξαγοράσει ένα μέρος των μετοχών που έχει η Renault στην ιαπωνική εταιρία, μειώνοντας περαιτέρω την εμπλοκή των Γάλλων στην υπόθεση.
Όπως αναφέρουν πηγές κοντά στα γεγονότα, “όλα είναι ανοιχτά” οπότε μην εκπλαγείς αν δεις εξελίξεις στο προσεχές μέλλον. Αν δεν ευδοκιμήσει η περίπτωση της Honda, καθώς αμφότερες οι δύο εταιρίες έχουν υποβαθμίσει το ενδεχόμενο μετατροπής της μεταξύ τους σχέσης σε μετοχική, υπάρχει πάντοτε η επιλογή επενδυτικών fund με την Effissimo Capital Management από την Σιγκαπούρη και την Oasis Management από το Χονγκ Κονγκ να ακούγονται όλο και περισσότερο. Η περίπτωση της Nissan παρουσιάζει και θεωρητικό ενδιαφέρον καθώς ίσως να αποτελέσει δείγμα γραφής και για άλλες εταιρίες με παρόμοια προβλήματα. Τελικά η λύση για την έξοδο από την κρίση είναι οι συνεργασίες ή η δημιουργία super-group όπως έγινε στην περίπτωση της Stellantis; Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, ούτε να υποβαθμίζουμε την συμμετοχή της Mitsubishi που ναι, προφανώς και δεν έχει το μέγεθος των άλλων εταιριών που έχουμε αναφέρει αλλά ίσως να εξελιχθεί σε καθοριστικό παράγοντα λόγω της δύναμης που έχει σε συγκεκριμένες περιοχές στην Ασία και την προηγμένη plug-in υβριδική τεχνολογία της.