Η νέα τεχνολογία μας κάνει πιο απρόσεκτους!

Η νέα τεχνολογία μας κάνει πιο απρόσεκτους!

Μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις του ανθρώπου και ταυτόχρονα, μία από τις μεγαλύτερες αδυναμίες του είναι η προσαρμοστικότητα που παρουσιάζει όταν οι συνθήκες αλλάζουν. Αυτό έχει αποδειχθεί τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, με μία ιδιαίτερα ευρεία γκάμα παραδειγμάτων. Στην προκειμένη περίπτωση η έρευνα που διεξήγαγε το Insurance Institute for Highway Safety των Η.Π.Α. σε συνεργασία με το AgeLab του Center for Transportation and Logistics του MIT έδειξε ότι οι οδηγοί χρησιμοποιούν τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης για να προσέχουν λιγότερο τον δρόμο και να κάνουν οτιδήποτε άλλο στο αυτοκίνητο.

Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε από το προφανές: Όσο και να θέλουν κάποιοι κατασκευαστές να πιστέψουμε το αντίθετο, δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή και δεν πρόκειται να υπάρξουν στο προσεχές μέλλον συστήματα αυτόνομης οδήγησης στην αγορά. Όλα είναι συστήματα υποβοήθησης οδήγησης με υψηλότερο ή χαμηλότερο βαθμό αυτοματοποίησης αλλά όλα απαιτούν την προσοχή του οδηγού ώστε να αναλάβει τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή. Κι όμως, οι δύο έρευνες που πραγματοποίησε το IIHS με το MIT έδειξαν ότι οι οδηγοί έχουν την τάση να προσαρμόζονται εύκολα, γρήγορα και… λανθασμένα στα νέα δεδομένα. Στη μία έρευνα συμμετείχαν 29 οδηγοί και το αυτοκίνητο ήταν ένα Volvo S90. 22 εκ των συμμετεχόντων δεν είχαν πρότερη εμπειρία με συστήματα μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης και όλοι χρησιμοποιούσαν το αυτοκίνητο είτε 5 ημέρες την εβδομάδα για τουλάχιστον 30 λεπτά σε αυτοκινητόδρομο είτε 3-4 φορές την εβδομάδα για τουλάχιστον 160 χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομο. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις διαφορετικές ομάδες με την 3η να δέχεται ελαφρώς διαφορετική εκπαίδευση πάνω στην χρήση των συστημάτων και όλοι χρησιμοποίησαν το Volvo S90 σαν να είναι το προσωπικό τους όχημα για 4 εβδομάδες.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι ενώ υπήρχαν μερικές μικρές διαφορές στην συμπεριφορά ανάμεσα στις τρεις ομάδες, οι οδηγοί ήταν πολύ πιο πιθανό να επιδείξουν μειωμένη προσοχή στον δρόμο είτε χρησιμοποιώντας το κινητό τους, είτε τρώγοντας, είτε κάνοντας οτιδήποτε άλλο ενώ η… χαλαρότητα στην συμπεριφορά τους έγινε εντονότερη όσο εξοικειώνονταν με τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης.

Στην δεύτερη έρευνα συμμετείχαν 14 οδηγοί, κανείς εκ των οποίων δεν είχε πρότερη εμπειρία με το σύστημα Autopilot της Tesla. Συνολικά, οι συμμετέχοντες διάνυσαν σχεδόν 20.000 χιλιόμετρα με το Autopilot ενεργό και κατά τη διάρκεια αυτών των χιλιομέτρων καταγράφηκαν 3.858 προειδοποιήσεις με το 98% των οποίων να αφορά την υπενθύμιση “εφαρμόστε μία ήπια δύναμη στο τιμόνι” – το χαμηλότερο επίπεδο που χρησιμοποιεί το σύστημα για να διασφαλίσει το γεγονός ότι ο οδηγός προσέχει τον δρόμο. Το θέμα είναι ότι η συχνότητα των προειδοποιήσεων αυξανόταν όσο περνούσε ο χρόνος αλλά ο αριθμός των πιο σοβαρών “συναγερμών” που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο όταν ο οδηγός αγνοεί την πρώτη προειδοποίηση, μειώθηκε στο μισό περίπου που σημαίνει ότι οι συμμετέχοντας βρήκαν τρόπο να δίνουν στο σύστημα αυτό που θέλει ώστε να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που έκαναν (το οποίο προφανώς δεν ήταν να προσέχουν τον δρόμο).

Εν ολίγοις, δεν χρειάστηκε μεγάλο χρονικό διάστημα για να ανακαλύψουν οι οδηγοί πιο είναι το ελάχιστο απαιτούμενο από το σύστημα γι’ αυτούς και έγιναν γρήγορα λιγότερο προσεκτικοί. Αυτό δεν είναι καθόλου καλό καθώς τα συστήματα αυτά, επαναλαμβάνουμε, σε αντίθεση με τι διαφημίζουν πολλές φορές οι κατασκευαστές, δεν είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν χωρίς την επίβλεψη του οδηγού και όσο γίνονται περισσότερο διαδεδομένα, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το πρόβλημα. Είναι συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, στην καλύτερη των περιπτώσεων, προσφέρουν δυνατότητες μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης αλλά οι κατασκευαστές πρέπει να ενσωματώσουν περισσότερες και πιο ουσιαστικές ασφαλιστικές δικλείδες που θα διασφαλίζουν το γεγονός ότι ο οδηγός κάνει αυτό που πρέπει και όχι αυτό που θέλει στο αυτοκίνητο. Στις δύο μελέτες, οι οδηγοί έδειξαν την αναμενόμενη προσαρμοστικότητα με αποτέλεσμα να βρούνε εύκολα και γρήγορα τρόπους να ξεγελούν τα συστήματα και αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί αν ο στόχος για όλους είναι η ασφάλεια των οδηγών, των επιβατών αλλά και των ευάλωτων χρηστών του δρόμου.

Prev Post Fiat 600 Hybrid DCT – Η Fiat ανακάμπτει δυναμικά
Next Post Lotus Theory 1 Concept – Τριθέσιο, ηλεκτρικό 1.000 ίππων!
Σχετικά άρθρα
or

For faster login or register use your social account.

Connect with Facebook