Δεν είναι μυστικό ότι τα τελευταία χρόνια οι οθόνες καταλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο… εμβαδό στο ταμπλό (και όχι μόνο) των αυτοκινήτων. Όσο πιο premium θεωρείται ένα μοντέλο τόσο περισσότερες, τόσο μεγαλύτερες και τόσο καλύτερες είναι οι οθόνες που προσφέρει στο σημείο που ο διαθέσιμος χώρος για οτιδήποτε άλλο είναι είδος υπό εξαφάνιση. Στην κατηγορία “οτιδήποτε άλλο” δε, περιλαμβάνονται και τα φυσικά χειριστήρια γιατί οι κατασκευαστές αποφάσισαν ότι η ύπαρξη ενός κανονικού κουμπιού, περιστροφικού διακόπτη ή οποιουδήποτε άλλου χειριστηρίου είναι περιττή όταν μπορούν να τα χώσουν όλα σε κάποιο ή κάποια υπομενού και να αφήσουν τον δύσμοιρο τον ιδιοκτήτη να ψάχνει.
Ο αριθμός και το μέγεθος των οθονών έχουν διχάσει ακόμα και την ίδια την βιομηχανία με κάποιους να ισχυρίζονται ότι είναι θέμα χρόνου να καταργηθούν και άλλους να πιστεύουν ότι δεν έχουν να πάνε πουθενά αλλά η επιστήμη αποφάνθηκε και ο Euro NCAP ακολουθεί την επιστήμη. Έρευνες έχουν δείξει ότι η λειτουργία των υποσυστημάτων ενός αυτοκινήτου γίνεται ταχύτερα και αναμφίβολα ασφαλέστερα όταν υπάρχουν τα κατάλληλα φυσικά χειριστήρια σε σύγκριση με μία οποιαδήποτε οθόνη και ενδεχομένως για να προλάβει καταστάσεις, ο Euro NCAP σκοπεύει να υποβαθμίζει την αξιολόγηση των νέων αυτοκινήτων που δεν έχουν κουμπιά, διακόπτες ή οποιοδήποτε άλλο φυσικό χειριστήριο για τις εξής λειτουργίες: φλας, αλάρμ, κόρνα, υαλοκαθαριστήρες και φυσικά το eCall σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης με το οποίο εξοπλίζονται υποχρεωτικά όλα τα νέα μοντέλα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια.
Η κίνηση του Euro NCAP είναι σίγουρα μία καλή αρχή αλλά γνώμη μου είναι ότι θα μπορούσε να είναι ακόμα καλύτερη αν περιελάμβανε επιπλέον λειτουργίες με το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα να είναι αυτό του συστήματος κλιματισμού και εξαερισμού που είναι ανεπίτρεπτο να είναι… κρυμμένο σε κάποιο υπομενού που για να έχει πρόσβαση και να χειριστεί ο οδηγός θα πρέπει να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο! Θετικό είναι και το γεγονός ότι κάποιοι κατασκευαστές δεν έχουν πρόβλημα να κινηθούν αντίθετα στο ρεύμα και να μην αφαιρέσουν τα κουμπιά για κάποια βασικά υποσυστήματα από το ταμπλό ή την κεντρική κονσόλα των αυτοκινήτων τους – ακόμα και των σύγχρονων/μοντέρνων αμιγώς ηλεκτρικών.
“Η υπερβολική χρήση οθονών αφής είναι ένα γενικό πρόβλημα της βιομηχανίας με σχεδόν κάθε κατασκευαστή να μεταφέρει βασικά χειριστήρια στις κεντρικές οθόνες, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να πάρουν τα μάτια τους από τον δρόμο και να αυξηθεί ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος λόγω απόσπασης προσοχής. Οι νέες δοκιμές του Euro NCAP που θα ξεκινήσουν το 2026 θα ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν ξεχωριστά, φυσικά χειριστήρια για βασικές λειτουργίες […]“
Δήλωσε ο επικεφαλής στρατηγικής ανάπτυξης Matthew Avery. Φυσικά, ο Euro NCAP δεν μπορεί να υποχρεώσει τους κατασκευαστές να επιστρέψουν στα… παλιομοδίτικα αλλά πολύ πιο πρακτικά, εργονομικά, εύχρηστα και ασφαλή χειριστήρια αλλά μπορεί να κρατήσει την μέγιστη βαθμολογία των 5 αστέρων για αυτοκίνητα τα οποία σχεδιάζονται με γνώμονα την απόλυτη ασφάλεια των επιβατών. Οι λειτουργίες που έχει ορίσει ότι πρέπει να χειρίζονται με φυσικό τρόπο είναι το απολύτως ελάχιστο και η θέσπιση του νέου κανονισμού δεν επιβάλλει στους κατασκευαστές τίποτα περισσότερο από αυτό που ήδη έκαναν αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς. Το θέμα της ασφάλειας είναι πάρα πολύ σοβαρό, είναι δυναμικό καθώς αυτό που θεωρούσαμε ασφαλές πριν από 30 χρόνια δεν είναι και τόσο ασφαλές σήμερα και σίγουρα δεν πρέπει να εξαρτάται από δημόσιες σχέσεις.