Η Ford εδώ και αρκετό καιρό έχει χαράξει μία σαφή και όπως φαίνεται, προς το παρόν τουλάχιστον, αδιασάλευτη ρότα προς την ηλεκτροκίνηση. Μία στρατηγική η οποία ξεκίνησε με την εξαιρετική Mustang Mach-E η οποία παρά την πολύ καλή εμπορική της πορεία, προφανώς και δεν ήταν από μόνη της ικανή να στηρίξει μία τόσο μεγάλη και σημαντική αλλαγή. Και βεβαίως αυτό ήταν κάτι που η Ford το ήξερε πολύ καλά και έσπευσε να διευρύνει την γκάμα των αμιγώς ηλεκτρικών της προτάσεων με μία πρόταση που ανήκει στην καρδιά της κατηγορίας των SUV μοντέλων, το Explorer. Tο νέο Explorer έρχεται με ξεκάθαρα ευρωπαϊκό DNA και σαφείς επιρροές από την αμερικανική της παράδοση, να διευρύνει σημαντικά τους νέους ορίζοντες που θέλει να εξερευνήσει η Ford. Mαζί μάλιστα με το, εντυπωσιακότερο, Capri αλλά και με το άκρως ενδιαφέρον Puma Gen E, διαθέτει πλέον μία από τις πιο ολοκληρωμένες γκάμες αμιγώς ηλεκτρικών προτάσεων. Πάμε όμως να επικεντρωθούμε στο Explorer που είχαμε στα χέρια μας για δοκιμή.
Χωρίς ακραίες σχεδιαστικές λύσεις
Το νέο Explorer, το οποίο σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε εξολοκλήρου στη γηραιά ήπειρο, κατασκευάζεται ταυτόχρονα στην καρδία της Ευρώπης. Και συγκεκριμένα στο εμβληματικό εργοστάσιο της μπλε οβάλ εταιρείας που έχει την έδρα του στην Κολωνία της Γερμανίας. Εκεί όπου η Ford έχει δημιουργήσει από το 1930 μέχρι και σήμερα περισσότερα από 18 εκατομμύρια οχήματα. Προκειμένου η νέα πρόταση της Ford στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να πάρει σάρκα και οστά με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις, η όλη συνταγή όφειλε να περιλαμβάνει ήδη από τα σπάργανά της ένα πολύ βασικό συστατικό.
Μια έτοιμη πλατφόρμα που να είναι σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με εγνωσμένη μάλιστα αξία και δυναμική στην πράξη. Η οποία δεν είναι άλλη για την περίσταση από την «πολυφορεμένη», αρθρωτή αρχιτεκτονική MEB της VW, με την οποία η Ford συνεργάζεται στον τεχνολογικό τομέα εδώ και αρκετά πλέον χρόνια. Σε αυτή λοιπόν την πλατφόρμα έχει δημιουργηθεί το νέο Explorer. Όσον αφορά την εξωτερική αμφίεση, η Ford το έκανε μεν τολμηρό και αιχμηρό σε σχεδίαση, χωρίς να ξεφύγει ωστόσο. Οι χαρακτηριστικοί εμπρός προβολείς, η μεταλλική «ασπίδα» στη θέση της γνώριμης μάσκας, η περίτεχνη διαμόρφωση της τρίτης κολώνας και οι σμιλευμένες επιφάνειες στο πίσω μέρος, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του.
Το μήκος του βρίσκεται στα 4,5 μέτρα και σε συνδυασμό, με τους μεγάλους 20άρηδες τροχούς των εκδόσεων Premium, δημιουργούν ένα συμπαγές σύνολο που ταυτόχρονα αποστασιοποιείται εμφανώς από τη μεγαλύτερη και πιο crossover σε αισθητική Mustang Mach-E. Ταυτόχρονα, ως γνήσιος σύγχρονος «εξερευνητής», το νέο Explorer διαθέτει και επαρκέστατη για τα δεδομένα της κατηγορίας απόσταση από το έδαφος που φτάνει τα 193 χιλιοστά, γεγονός που του χαρίζει και τον απαραίτητο «αέρα» για λελογισμένες εκτός δρόμου περιπλανήσεις.
Ποιοτικό και εντυπωσιακό εσωτερικό
Περνώντας στο εσωτερικό εισπράττεις μία γενικότερα ποιοτική αύρα, αλλά και την πιο φρέσκια γεύση στην εσωτερική αισθητική της Ford. Το ταμπλό έχει δύο οθόνες, οι οποίες όμως έχουν τη δική τους χάρη. Ειδικότερα η μεγάλη αφής των 14,6 ιντσών έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αφού μπορεί να αλλάξει κλίση κατά 30 μοίρες και να κρύψει ή αν προτιμάτε να αποκαλύψει μία θέση για μικροαντικείμενα. Για τα τελευταία υπάρχουν χώροι σχεδόν παντού, ενώ ανάμεσα στα δύο καθίσματα υπάρχει ένα μεγάλο ντουλαπάκι, το Mega Console των 17 λίτρων, με την κεντρική κονσόλα να είναι διαμπερής.
Πάντως, η δυνατότητα αλλαγής της κλίσης της οθόνης, πέρα από εντυπωσιακή είναι και λειτουργική αφού στην πιο οριζοντιωμένη θέση της ο οδηγός έχει καλύτερο οπτικά έλεγχο του πληρέστατου και εύκολου στη χρήση μενού. Ο οδηγός έχει μπροστά του μία ακόμη οθόνη, αυτή των 5,0 ιντσών που λειτουργεί ως πίνακας οργάνων και έχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται κανείς. Το τιμόνι έχει απτικούς διακόπτες, αλλά θα ήταν καλύτερα ένας συνδυασμός με φυσικούς, ενώ ένα από τα μειονεκτήματα που έχει μεταφερθεί από την VW αφορά στον εναλλασσόμενο διακόπτη για τα εμπρός και πίσω παράθυρα.
Στην κορυφή του ταμπλό, έχει τοποθετηθεί ηχομπάρα του εξαιρετικού σε απόδοση συστήματος της B&O, ενώ ο εσωτερικός φωτισμός έχει 10 διαφορετικές αποχρώσεις. Όσον αφορά τους χώρους είναι πραγματικά άνετοι και μεγάλοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι με οδηγό αναστήματος κοντά στο 1,90 μπορεί να βολευτεί ακόμη ένας με ίδιο μπόι και στην πίσω θέση. Τόσο μεγάλος είναι ο αέρας που υπάρχει για τα γόνατα αλλά και τα κεφάλια. Έξυπνη σχεδίαση έχει και το πορτμπαγκάζ των 470 λίτρων.
Γνήσιο Ford
To αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε έναν ηλεκτροκινητήρα (υπάρχει και έκδοση με δύο κινητήρες και τετρακίνηση) με μπαταρία καθαρής χωρητικότητας 77 kWh. Η ισχύς φτάνει τους 286 ίππους και η ροπή τα 545 Nm ενώ η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους πίσω τροχούς. Το 0-100 χλμ./ώρα έρχεται σε μόλις 6,4’’ ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.
Σε αστικούς ρυθμούς κίνησης, μπορεί τα 572 χλμ. της επίσημης ονομαστικής αυτονομίας της έκδοσης Premium να μοιάζουν κάπως μακρινά, ωστόσο με μία μέση κατανάλωση που δεν ξεπέρασε τις 15 KWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, η αυτονομία του μπορεί να φτάσει τα 520 χιλιόμετρα. Σε μικτές τώρα συνθήκες, με ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, υπολογίστε, χωρίς τσιγκουνιές στο γκάζι, ότι οι μέσες απαιτήσεις θα φτάσουν κοντά στα επίπεδα των 19 kWh/100 χλμ., τιμή που θα εξασφαλίσει μία πραγματική αυτονομία της τάξης των 400 χλμ.
Στην καθημερινή οδήγηση με αστικό για την περίσταση… περιεχόμενο, το νέο Explorer κινείται γαλήνια και με σχεδόν μηδενικό engine brake στη λειτουργία «D». Στη θέση «B» δε, η οποία φρενάρει αρκετά το αυτοκίνητο σε κάθε άφημα του γκαζιού, καθώς και στις κατωφέρειες, η ανάκτηση είναι παρούσα, χωρίς ωστόσο να προσδίδει απόλυτα χαρακτηριστικά one-pedal οδήγησης αφού ο οδηγός θα χρειαστεί στο τέλος να ακινητοποιήσει ο ίδιος το αυτοκίνητο. Την ίδια στιγμή, ο τελευταίος μπορεί να απολαμβάνει αυξημένο «φρένο κινητήρα» και στην επιλογή Sport, συγκριτικά λιγότερο στη «Normal» και σχεδόν καθόλου στην «Eco», εφόσον βέβαια μείνει μακριά από τη λειτουργία «Brake».
Από εκεί και πέρα χάρη στη σωστή δόση υποβοήθησης του τιμονιού και την απολύτως ικανοποιητική «οξύτητά» του, ο οδηγός του μεσαίου SUV της Ford θα στείλει άμεσα τις εντολές του στους τροχούς του αυτοκινήτου, οι οποίες θα υποστηριχτούν πιστά και από το πλαίσιο, δίχως παρατράγουδα. Την ίδια στιγμή, η παθητικού τύπου ανάρτηση θα ελέγξει με χάρη τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος -ακόμα και τις κλίσεις στις στροφές που παραμένουν εξαιρετικά λογικές- χωρίς ταυτόχρονα να θυσιαστεί η άνεση, ακόμα και σε αστικό περιβάλλον όπου οι δρόμοι δεν φημίζονται για την ποιότητά τους.
Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και σπάνια οι πίσω τροχοί με τα πολύ καλά σε απόδοση ελαστικά της Continental θα χάσουν την πρόσφυσή τους στην πιο σβέλτη οδήγηση. Από εκεί και πέρα, επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport -που έπεται στις διαθέσιμες επιλογές των Eco και Normal- το σύστημα διεύθυνσης θα «σφίξει», όχι όμως υπερβολικά. Το ηλεκτρικό Ford Explorer αποτελεί μια ιδιαίτερα αξιόλογη πρόταση στην ολοένα και πιο πολυπληθή αρένα των μεσαίων, αμιγώς ηλεκτρικών SUV. Σχεδιαστικά, καταφέρνει να καταθέσει το δικό του, αρκούντως θελκτικό στίγμα, προτάσσοντας ταυτόχρονα ένα οδηγοκεντρικό DNA που δείχνει να «προηγείται» απέναντι σε εκείνο πολλών αντίστοιχων προτάσεων του ανταγωνισμού.
Την ίδια στιγμή, είναι ταχύ, ακόμα και στην έκδοση με τον μονό ηλεκτροκινητήρα, ενώ συγχρόνως είναι πολύ καλά εξοπλισμένο, προηγμένο σε τεχνολογίες, αλλά και ευρύχωρο. Και όλα αυτά, με απόλυτα λογικές απαιτήσεις στον τομέα της ενέργειας και πολύ καλή αυτονομία στην έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία και τον έναν ηλεκτροκινητήρα. Το τίμημα για όλα αυτά, χωρίς να υπολογίσει κανείς την κρατική επιδότηση ξεκινάει από τα, άκρως λογικά, 37700 Ευρώ.