Ο ρόλος των δασμών σε μία αγορά είναι ταυτόχρονα αμφιλεγόμενος και ξεκάθαρος. Στόχος της επιβολής επιπλέον φορολογίας σε ένα οποιοδήποτε αγαθό εισέρχεται σε μία αγορά από κάποια τρίτη χώρα είναι η προστασία των “εγχώριων” κατασκευαστών και η διόρθωση οποιασδήποτε μορφής στρέβλωσης και αλλοίωσης μπορεί να προκαλέσει το “ξένο” προϊόν. Στην περίπτωση της Ευρώπης και των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων η κατάσταση είναι σχετικά απλή. Η Ευρώπη και όταν λέμε Ευρώπη εννοούμε τους θεσμούς της, υποψιάστηκε ότι η κινέζικη κυβέρνηση επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα με αποτέλεσμα όταν αυτά μπαίνουν στην ευρωπαϊκή αγορά να έχουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα. Δημιουργείται λοιπόν μία ανισορροπία.
Για να εξισορροπήσει την κατάσταση, η Ευρώπη ψήφισε την επιβολή επιπλέον δασμών στα κινέζικα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με 10 χώρες να υπερψηφίζουν την πρόταση, 5 χώρες να την καταψηφίζουν και 12 χώρες να απέχουν – μία εξ αυτών η Ελλάδα που προτίμησε να μην πάρει θέση μαζί με την Αυστρία, το Βέλγιο, την Κροατία, την Κύπρο, την Τσεχία, την Φιλανδία, το Λουξεμβούργο, την Πορτογαλία, την Ρουμανία, την Ισπανία και την Σουηδία. Από τις χώρες που καταψήφισαν τους επιπλέον δασμούς ξεχωρίζουμε την Γερμανία που είχε ως συμμάχους της την Ουγγαρία, την Μάλτα, την Σλοβακία και την Σλοβενία. Υπέρ των εξοντωτικών δασμών ψήφισαν η Βουλγαρία, η Δανία, η Εσθονία, η Γαλλία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Ολλανδία και η Πολωνία! Αξίζει να αναφέρουμε ωστόσο ότι σύμφωνα με την Κομισιόν οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα θα συνεχιστούν σε μία προσπάθεια εξερεύνησης μίας εναλλακτικής λύσης που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, να είναι εφαρμόσιμη και η εφαρμογή της να μπορεί να ελεγχθεί και να είναι φυσικά αποτελεσματική.
Από εδώ και στο εξής, αυτό που μένει για την Κομισιόν μετά το τελευταίο, τυπικό στάδιο στις 30 Οκτωβρίου, είναι να εφαρμόσει τους δασμούς, οι οποίοι θα παραμείνουν σε ισχύ για τα επόμενα 5 χρόνια. Να θυμίσουμε ότι το μέγιστο που μπορούν να φτάσουν αυτοί οι δασμοί είναι το 35.3% που υπολογίζεται επιπλέον του 10% που ούτως ή άλλως ισχύει αυτή τη στιγμή. Η κάθε κινέζικη εταιρία έχει το δικαίωμα να ζητήσει οικειοθελώς από την Ευρώπη να εξεταστεί μεμονωμένα η περίπτωση της ώστε να μειωθούν οι επιπλέον δασμοί στα αυτοκίνητα της εφόσον δεν βρεθεί κάτι ανήθικο ή ύποπτο αλλά μέχρι στιγμής ελάχιστες μάρκες έχουν ασκήσει αυτό το δικαίωμα. Εν τω μεταξύ η Κίνα τηρεί μία αρκετά… ψύχραιμη στάση δηλώνοντας ότι “ελπίζει πως η Ε.Ε. θα αναγνωρίσει πως η επιβολή δασμών δεν λύνει κανένα πρόβλημα αλλά αντιθέτως, θα κλονίσει την εμπιστοσύνη των κινέζικων εταιριών και θα τις αποτρέψει από το να επενδύσουν και να συνεργαστούν με την Ευρώπη”. Συγκαλυμμένη, μετά βίας, απειλή που έρχεται με την συμβουλή να “επιστρέψει στον σωστό δρόμο της επίλυσης των εμπορικών διαφορών με διαβουλεύσεις”.