Zώντας στην εποχή της οικονομίας, της φιλικότητας προς το περιβάλλον και του εξηλεκτρισμού, έρχεται η Cupra με την VZ έκδοση του Terramar, αφενός να μας θυμίσει τί σημαίνει απόλαυση στην οδήγηση, αφετέρου να δηλώσει εμφατικά πως και τα SUV μπορούν να είναι οδηγοκεντρικά. Με ένταση στη σχεδίαση μέσα έξω, προκειμένου να σου φτιάχνει τη διάθεση από το μάτι κιόλας, με κάθισμα οδηγού που δεν θέλεις να βγεις από αυτό και κυρίως με έναν δίλιτρο turbo κινητήρα 265 ίππων, τετρακίνηση και καμία απολύτως ηλεκτρική ανοησία, αυτή η έκδοση του Terramar, είναι για οδήγηση.
Είναι να το παίρνεις από Αθήνα, όπως κάναμε εμείς, να πηγαίνεις στα Τρίκαλα μέσω Δομοκού, αγνοώντας την ευκολία και την ασφάλεια του Ε 65 και στη συνέχει να ανεβαίνεις μέχρι το Μέτσοβο από την Κατάρα, αγνοώντας την Εγνατία, διότι πολύ απλά ο Δομοκός ήταν λίγος. Εμείς πάντως αυτό ακριβώς κάναμε, αφήνοντας στην άκρη τις στάσεις για φωτογραφίες και το θέμα της κατανάλωσης. Άλλωστε πόσες φορές ακόμη θα έχουμε την ευκαιρία να βρεθούμε πίσω από ένα καλοστημένο αυτοκίνητο με δύναμη παντού, πρόσφυση συνεχή και διάθεση να σου κάνει όλα τα χατίρια. Όσο τραβηγμένα και αν είναι αυτά, όσο προκλητικά και αν ακούγονται στη σκέψη. Πάμε όμως να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και με τη σειρά.
Μπορεί να προκαλεί και εν στάση
Από την πρώτη στιγμή που μας συστήθηκε η Cupra ως αυτόνομη εταιρία και όχι ως τις γρήγορες εκδόσεις των μοντέλων της Seat, κατέστησε σαφές αφενός πως θα έχει έναν ξεκάθαρα σπορ προσανατολισμό, αφετέρου ότι αυτός θα ξεκινάει από την εμφάνιση των μοντέλων της. Και στην περίπτωση του Terramar αυτό ισχύει σε υπερθετικό βαθμό και ως προς τα δύο σκέλη. Καταρχάς να πούμε πως η ονομασία του κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Αντλεί έμπνευση από τo ιστορικό οβάλ Autódromo de Terramar, πίστα που χτίστηκε το 1923 στην Καταλονία και ήταν μια από τις πρώτες στην Ευρώπη. Παράλληλα, η σύντμηση των λέξεων «Terra» (γη) και «Mar» (θάλασσα) είναι μια ένδειξη ισορροπίας μεταξύ σταθερότητας και ελευθερίας. Ιδανικό μότο για ένα μοντέλο που θέλει να δηλώσει ότι η χαρά της οδήγησης μπορεί να συνδυαστεί με την καθημερινή πρακτικότητα. Η σχεδίαση ακολουθεί πιστά την έντονη φιλοσοφία της CUPRA, με έντονα σπορτίφ στοιχεία, μυώδες αμάξωμα και δυναμικές αναλογίες και τη χαρακτηριστική πλέον μάσκα που έκανε πρεμιέρα στα νέα Formentor και Leon.
Με μήκος 4,52 m, πλάτος 1,86 και ύψος 1,58 m, το CUPRA Terramar καταφέρνει να δείχνει μεγαλύτερο από αυτό που στη πραγματικότητα είναι. Αυτές οι διαστάσεις του χαρίζουν ένα πιο σπορτίφ παρουσιαστικό, με τους εσωτερικούς χώρους να παραμένουν ευρύχωροι και λειτουργικοί. Σε κάθε περίπτωση η εξωτερική εικόνα του Terramar είναι άκρως εντυπωσιακή, με τη μάσκα σε σχήμα «μύτης καρχαρία» και τις μεγάλες εισαγωγές αέρα να δημιουργούν ένα αυτοκίνητο που «ψαρώνει» τους παρατηρητές και καθηλώνει με την παρουσία του. Στοιχεία όπως τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα με τα τριγωνικά μοτίβα και τους ιδιαίτερα ιδιαίτερους προβολείς LED Matrix Ultra,προσδίδουν επιπλέον χαρακτήρα και άμεση αναγνωρισιμότητα. Στο πλάι το παιχνίδι με τις ακμές και τις επιφάνειες είναι ιδιαίτερα κολακευτικό και απίστευτα μοντέρνο. Κάτι που ισχύει και για το πίσω μέρος, με τη φωτιζόμενη μπάρα που ενσωματώνει το σήμα της εταιρείας και το μεγάλο diffuser να δίνουν μία σπορ και παράλληλα επιβλητική διάσταση το αυτοκίνητο.
Ίδια αίσθηση και στο εσωτερικό
Η κορυφαία έκδοση Launch Edition της δοκιμής μας ξεχωρίζει και χάρη στην πολύ προσεγμένη καμπίνα. Οι χαρακτηριστικές χαλκόχρωμες λεπτομέρειες -σήμα κατατεθέν της CUPRA- δίνουν αίσθηση πολυτέλειας και διαφοροποιούνται από τις συνηθισμένες γκρι και μαύρες αποχρώσεις που κυριαρχούν στα περισσότερα SUV του ανταγωνισμού. Τα μπάκετ εμπρός είναι ιδιαίτερα άνετα, υποστηρικτικά και καλαίσθητα. Το σπορ DNA της μάρκας αναδεικνύεται περαιτέρω με το επίπεδο στο κάτω μέρος τιμόνι, το οποίο διαθέτει ευδιάκριτα κουμπιά για την εκκίνηση του αυτοκινήτου και την επιλογή του προγράμματος οδήγησης.
Οι σχεδιαστές της φίρμας πέτυχαν εξαιρετικό συνδυασμό στιλ και πρακτικότητας με το ταμπλό και την κεντρική κονσόλα του Terramar. Η τελευταία, παρότι αρκετά ογκώδης, δίνει μια ξεχωριστή εικόνα και προσφέρει πολλές αποθηκευτικές λύσεις. Όπως δύο ποτηροθήκες, βάση ασύρματης φόρτισης, δύο θύρες USB-C, καθώς κι έναν καλυμμένο αποθηκευτικό χώρο κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο. Επιπλέον, στο πίσω μέρος της καμπίνας υπάρχουν επιπλέον θύρες USB-C, αεραγωγοί και χειριστήρια θερμοκρασίας για τους επιβάτες. Αν και οι φωτογραφίες αποτυπώνουν τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες της καμπίνας, αυτό που δεν μπορεί να αποδοθεί μέσω εικόνων είναι η αίσθηση ποιότητας που αποπνέει το εσωτερικό. Κοινώς παρονομαστής των πλαστικών και των επενδύσεων είναι τα ιδιαίτερα ποιοτικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί και η προσεγμένη συναρμογή τους. Οι διακόπτες έχουν στιβαρή αίσθηση και ο φωτισμός περιβάλλοντος δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που παραπέμπει σε premium αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας.
Όσον αφορά τη χωροταξία, οι πίσω επιβάτες έχουν ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατα, με αρκετό αέρα πάνω από το κεφάλι και καλό πλάτος καμπίνας. Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα είναι το συρόμενο πίσω κάθισμα, το οποίο μπορεί να μετακινηθεί κατά 15 πόντους, ρυθμίζοντας έτσι τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ από τα 540 έως τα 642 λίτρα. Μια οθόνη 10,25” εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων, προσφέροντας διάφορες επιλογές προβολής. Και το head-up display επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει την ταχύτητα και άλλες πληροφορίες χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από τον δρόμο.
Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται μια μεγάλη οθόνη αφής 12,9”, τοποθετημένη σε σημείο που παραμένει εντός του οπτικού πεδίου κατά την οδήγηση. Στη βάση της, φωτιζόμενη slider bar με απτικούς διακόπτες επιτρέπει τη ρύθμιση της θερμοκρασίας και της έντασης του ήχου, με όχι ιδιαίτερα εργονομικό τρόπο είναι η αλήθεια. Από την άλλη, το μενού του infotainment είναι πλήρως διαμορφώσιμο, με μεγάλα ευδιάκριτα εικονίδια και ευκρινή γραφικά. Η συνδεσιμότητα μέσω Apple CarPlay και Android Auto γίνεται ασύρματα, ενώ ειδικής μνείας χρήζει το ηχοσύστημα με τα 12 ηχεία που φέρει την υπογραφή της Sennheiser και αποδίδει πολύ ποιοτικό ήχο.
Μόνο βενζίνη…
Η καρδιά, αλλά και η ουσία, του Terramar της δοκιμής μας ήταν ο δίλιτρος TSI κινητήρας, πασπαρτού, του γκρουπ o οποίος απέδιδε 265 ίππους και 400 Nm ροπής, με την δύναμη αυτή να περνάει και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός DSG αυτόματου κιβωτίου επτά σχέσεων και χωρίς απολύτως καμία ηλεκτρική υποβοήθηση. Στη πράξη τα παραπάνω σημαίνουν πως το 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνεται σε 5,9’’ ενώ η τελική ταχύτητα του φτάνει τα 243 χλμ./ώρα. Όσο για την κατανάλωση, αυτή μπορεί εύκολα να βρεθεί σε διψήφιο νούμερο, ειδικά αν αποφασίσετε να το απολαύσετε, όπως κάναμε εμείς.
Αν αποφασίσετε να εκμεταλλευτείτε τα εξαιρετικά Continental Sport Contact 6 πρώτης τοποθέτησης στην πανέμορφη ζάντα των 20 ιντσών. Αν αποφασίσετε να εκμεταλλευτείτε την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Αν αποφασίσετε να προσπαθήσετε, διότι μάλλον δεν τα καταφέρετε, να κουράσετε τα φρένα με τις εξαπίστονες εμπρός δαγκάνες και τους τεράστιους διάτρητους δίσκους.
Αποφασισμένος να το ευχαριστηθώ…
Ο υπογράφων πάντως ήταν αποφασισμένος για όλα τα παραπάνω, αγνοώντας προφανώς το θέμα της κατανάλωσης. Γι’αυτό λοιπόν παραλάβαμε το αυτοκίνητο από Αθήνα και ξεκινήσαμε για Θεσσαλονίκη. Όταν φτάσαμε στη Λαμία, είπαμε να θυμηθούμε λίγο τον Δομοκό, ο οποίος πλέον δεν χρησιμοποιείται λόγω του Ε 65 και έτσι φτάσαμε μέχρι τα Τρίκαλα. Ωστόσο δεν είχαμε χορτάσει οδήγηση και έτσι αποφασίσαμε να θυμηθούμε την Κατάρα και να φτάσουμε μέχρι το Μέτσοβο. Καταρχήν στην εθνική οδό με την ρύθμιση στο Comfort, η άνεση είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο, όπως και η ποιότητα κύλισης, με τους αεροδυναμικούς θορύβους να μένουν εκτός καμπίνας. Ωστόσο τα καλύτερα ξεκίνησαν όταν αρχίσαμε να ανεβαίνουμε τον Δομοκό. Η απόκριση του κινητήρα ήταν εξαιρετική, με σταθερή παροχή δύναμης σε όλο το φάσμα λειτουργίας και η συνεργασία του με το κιβώτιο αγαστή, εξασφαλίζοντας γρήγορες και ομαλές αλλαγές σχέσεων.
Με την επιλογή των προγραμμάτων Performance ή CUPRA, ξεδιπλώνει έναν χαρακτήρα που παραπέμπει περισσότερο σε GTi παρά σε SUV. Η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο άμεση, το τιμόνι βαραίνει για πιο ακριβείς χειρισμούς και ο ήχος του κινητήρα και των εξατμίσεων –αν και τεχνητά ενισχυμένος– πλημυρίζει την καμπίνα με απολαυστικές χροιές. Ωστόσο ο ρυθμός στον Δομοκό ήταν σε λογικά πλαίσια, καθώς υπήρχε μία σχετική κίνηση. Η κατάσταση έφτασε στα άκρα, στην ερημική από πλευράς αυτοκινήτων Κατάρα, όπου η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση 4DRIVE προσαρμοζόταν δυναμικά στις συνθήκες του δρόμου, εξασφαλίζοντας εξαιρετικό κράτημα ανεξαρτήτως συνθηκών πρόσφυσης. Παρά το βάρος των 1.750 κιλών, το Terramar διατηρούσε εξαιρετική ισορροπία στις στροφές, χωρίς έντονη κλίση και απολαυστικό κράτημα, με τα φρένα να είναι παντού και πάντα παρόντα να σε γλιτώσουν από την κακιά στιγμή, χωρίς ποτέ μα ποτέ να εμφανίσουν σημάδια κόπωσης.
Παρά την ύπαρξη τετρακίνησης και επιλογής Off-Road, στα προγράμματα οδήγησης, οι εκτός ασφάλτου δυνατότητές περιορίζονται σε βατούς και κατά προτίμηση «στρωμένους» χωματόδρομους. Κι αυτό λόγω των καθαρά ασφάλτινων ελαστικών με το ελάχιστο μάγουλο που, σε συνδυασμό με την απουσία ρεζέρβας, μπορεί να σου χαλάσουν τη μέρα σε περίπτωση σχισίματος, οπότε για να πούμε την αλήθεια, ούτε καν πατήσαμε σε χώμα. Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για ένα ειδικό αυτοκίνητο, κάτι που αποτυπώνεται και στην τιμή, η οποία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί προσιτή. Δεν είναι το κλασικό οικογενειακό C-SUV, αλλά μια σπορ πρόταση που απευθύνεται σε οδηγούς που θέλουν να απολαμβάνουν κάθε διαδρομή, χωρίς να παραμελούν τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Εμείς πάντως το απολαύσαμε.