Η ιστορία της Skoda μπορεί να μην ήταν η ίδια αν δεν υπήρχε το Favorit. Το 5-θυρο hatchback παρουσιάστηκε το 1987 κατόπιν έγκρισης της κομμουνιστικής κυβέρνησης της Τσεχοσλοβακίας το 1982 ως το πρώτο αυτοκίνητο της Skoda με τον κινητήρα μπροστά και την κίνηση στους εμπρός τροχούς! Μπορεί να ακούγεται εξωφρενικό σήμερα αλλά το Favorit αντικατέστησε το πισωμήχανο και πισωκίνητο 105/120 ή “Estelle” και το έκανε με εξαιρετικό τρόπο αφού μέχρι το τέλος της παραγωγής του το 1994 είχε καταφέρει να πουλήσει περισσότερα από 780.000 αυτοκίνητα. Ένα από αυτά, πουλήθηκε στην Αθήνα το 1993 και 30 χρόνια αργότερα συνεχίζει να γράφει την δική του ιστορία καθώς είναι κατά πάσα πιθανότητα, το πιο καλοδιατηρημένο Favorit στον κόσμο, έχοντας διανύσει μόλις 34 χιλιόμετρα και βρίσκοντας εν τέλει το παντοτινό του σπίτι στον Jiri Micanek Junior.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όμως. Το λευκό Skoda Favorit που βλέπεις στις φωτογραφίες αγοράστηκε από αντιπροσωπεία στην Αθήνα το 1993 και αφού η ιδιοκτήτρια το οδήγησε μέχρι το δημοτικό πάρκινγκ κοντά στο σπίτι της, το κλείδωσε και δεν το ξαναοδήγησε ποτέ καθώς αποφάσισε ότι η οδήγηση απλά δεν είναι γι’ αυτήν. Για τις επόμενες 3 δεκαετίες λοιπόν, το οδόμετρο του λευκού Favorit έμεινε κολλημένο στα 34 χιλιόμετρα μέχρι που το ανακάλυψε κάποιος και αποφάσισε να το βγάλει σε δημοπρασία. Το αυτοκίνητο κατέληξε στα χέρια του Jiri Micanek Junior, ο οποίος μόλις το είδε, είπε ότι ήθελε να κάνει δικό του αυτό το μικρό κομμάτι της ιστορίας και ήταν διατεθειμένος να αποχωριστεί €24.000 για να το πετύχει. Για την ακρίβεια, ήταν διατεθειμένος να ξοδέψει ακόμα περισσότερα αλλά όταν στα τελευταία στάδια της δημοπρασίας είχε μείνει αυτός με έναν ακόμα Τσέχο οδηγό αγώνων ονόματι Boris Vaculik, συνεννοήθηκαν και αφού από την κουβέντα διαπίστωσαν ότι το ανώτατο όριο του Micanek ήταν υψηλότερο, συμφώνησαν να μην πιέσουν χωρίς λόγο ο ένας τον άλλο και το Skoda Favorit “έκλεισε” στα 24.000 ευρώ. Για την ιστορία, το ποσό είναι περίπου εξαπλάσιο από αυτό θα είχε πληρώσει η ιδιοκτήτρια το 1993 αλλά αν συνυπολογίσουμε τον πληθωρισμό, η τιμή που άγγιξε στην δημοπρασία είναι πρακτικά ισοδύναμη με την αρχική τιμή πώλησης του αυτοκινήτου 30 χρόνια πριν!
Δύο μήνες μετά την δημοπρασία, το λευκό Skoda Favorit “χρονοκάψουλα” έφτασε μέσα σε container στον νέο του ιδιοκτήτη, στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας. Με 34 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, με πλαστικά προστατευτικά στα καθίσματα, με τις χάρτινες ετικέτες στον κινητήρα άθικτες και το προστατευτικό πατάκι στην πλευρά του οδηγού να υπενθυμίζει ότι “η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά”. Όλα αυτά όμως δεν σημαίνουν ότι το αυτοκίνητο είναι απολύτως… εργοστασιακό. Το ιμιτασιόν ξύλο στο ταμπλό προστέθηκε στην ελληνική αντιπροσωπεία όπως και τα τρέντι αυτοκόλλητα στα πλαϊνά του αμαξώματος που θυμίζουν πολύ έντονα την δεκαετίας γέννησης του αυτοκινήτου.
Κατά τα άλλα, το λευκό Favorit είναι ένα ταπεινό “LX” που σημαίνει ότι δεν διαθέτει και πολλές πολυτέλειες – δεν διαθέτει ούτε καν στροφόμετρο, στην θέση του είναι ένα μεγάλο ρολόι. Αυτό που διαθέτει είναι ένας 1300άρης βενζινοκινητήρας με ηλεκτρονικό ψεκασμό της Bosch που εκείνη την εποχή ήταν ικανός για 54 άλογα. Ακόμα θα είναι φαντάζομαι, αλλά θέλει… στρώσιμο, κάτι που ο νέος ιδιοκτήτης δεν είναι διατεθειμένος να κάνει, αφού κι αυτός σκοπεύει να το παρκάρει και να το διαφυλάξει. Το αυτοκίνητο έκανε 3 χιλιόμετρα επιπλέον για να φτάσει στο παντοτινό του σπίτι αλλά αυτό δεν πιστεύω ότι θα επηρεάσει ιδιαίτερα την αξία του. Όχι ότι έχει και ιδιαίτερη σημασία άλλωστε, αφού ο ιδιοκτήτης δεν σκοπεύει να το αποχωριστεί σύντομα.