Η Geely, μία από τις πλέον ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, έχει ξεκινήσει, εδώ και μερικούς μήνες, την εμπορική της δραστηριότητα στη χώρα μας. Για να έχουμε μία εικόνα για το τί σημαίνει Geely, θα πρέπει να αναφέρουμε πως στο πορτφόλιο του πανίσχυρου κινεζικού ομίλου βρίσκονται η Volvo, η Lotus,, η Polestar, η Zeekr, η Lynk&Co και το 50% της Smart, οπότε αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της. Η εταιρία που την εκπροσωπεί είναι η Geo Mobility Hellas και το πρώτο μοντέλο που, είναι διαθέσιμο, είναι το αμιγώς ηλεκτρικό EX5, το οποίο αποτελεί και το αντικείμενο της συγκεκριμένης δοκιμής. Πρίν περάσουμε να γνωρίσουμε αναλυτικά το EX5, να πούμε πως η γκάμα της Geely θα αρχίσει να διευρύνεται με πολλές νέες προτάσεις στο άμεσο μάλιστα μέλλον.
Εντός του 2025 θα έρθει στη χώρα μας ένα plug-in υβριδικό SUV, ενώ από το 2026 θα υπάρξουν νέες προτάσεις ηλεκτρικών, plug-in υβριδικών αλλά και θερμικών μοντέλων. Ωστόσο όπως ήδη γράψαμε εδώ θα επικεντρωθούμε στη δοκιμή του EX5, ενός αμιγώς ηλεκτρικού SUV, το οποίο προσφέρει πολλά περισσότερα από αυτά που δείχνει με την πρώτη ματιά και εξηγούμαστε ευθύς αμέσως τί ακριβώς εννοούμε.
Καλαίσθητο χωρίς ακρότητες
Με το που θα αντικρίσει κανείς το Geely EX5, γίνεται αντιληπτό ότι η ρέουσα σχεδίασή του αμαξώματος αποφεύγει τις υπερβολές και υιοθετεί μια καθαρή, μινιμαλιστική προσέγγιση, με τις χωνευτές χειρολαβές να τείνουν πλέον να γίνουν το σήμα κατατεθέν των Κινέζικων μοντέλων. Με μήκος 4,615 μέτρα, πλάτος 1,83 μέτρα και ύψος 1,67 μέτρα, διατηρεί ένα έντονα SUV χαρακτήρα όταν η απόσταση των 17 εκατοστών από το έδαφος εξυπηρετεί τόσο την άνεση όσο και την πρακτικότητα στις καθημερινές μετακινήσεις.
Στο εμπρός μέρος η μάσκα είναι «κλειστή», όπως άλλωστε είναι λογικό και αναμενόμενο σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για λόγους διαφορετικότητας και αεροδυναμικής, ενώ οι λεπτοί προβολείς LED είναι καλοσχεδιασμένοι, χωρίς υπερβολές. Στο πίσω μέρος, μια φωτιζόμενη λωρίδα ενώνει τα δύο φωτιστικά σώματα, προσθέτοντας έναν premium τόνο στο όλο σύνολο. Σε κάθε περίπτωση οι σχεδιαστές του ήθελαν να δημιουργήσουν ένα καλαίσθητο και αποδεκτό από κάθε μάτι και γούστο σύνολο, χωρίς ακρότητες και σχεδιαστικές λύσεις που θα προκαλούσαν διχογνωμίες.
Έντονα «φωτεινό» εσωτερικό
Ανοίγοντας τη πόρτα του EX5 αποκαλύπτεις τον πραγματικό του χαρακτήρα, καθώς η αίσθηση «φωτεινότητας» και ποιότητας είναι σε μη αναμενόμενα, τουλάχιστον για εμάς, υψηλά επίπεδα. Προφανώς αυτό δεν είναι τυχαίο και σίγουρα σε προδιαθέτει θετικά. Μαλακά πλαστικά καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και των θυρών, με τη συναρμογή τους να είναι πολύ καλή, αφού δεν ακούγεται ο παραμικρός τριγμός. Παράλληλα, την ατμόσφαιρα αναβαθμίζουν οι επενδύσεις από microfiber με υφή δέρματος στα καθίσματα και στα πάνελ των θυρών. Ουσιαστικά, σου προκαλεί το συναίσθημα πως βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου μεγαλύτερης κατηγορίας.
Στη κεντρική κονσόλα δεσπόζουν δύο οθόνες υψηλής ευκρίνειας. Μία οριζόντια 10,2 ιντσών πίσω από το τιμόνι στη θέση του πίνακα οργάνων και μία τεράστια οθόνη αφής 15,4 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων. Η απόκριση της οθόνης αφής είναι αμεσότατη και τα γραφικά της μοντέρνα, αποδεικνύοντας πως η Geely δεν έκανε εκπτώσεις στον τομέα της τεχνολογίας. Το τιμόνι έχει κάπως ασυνήθιστο, πολυγωνικό σχήμα και η απουσία μίας τρίτης ακτίνας, μάλλον του κόβει πόντους από την αισθητική. Ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό υπάρχει μία ογκώδης κονσόλα με περιστροφικό χειριστήριο, ντουλαπάκι κάτω από το υποβραχιόνιο, δύο θέσεις για κινητά (η μία έχει ασύρματη φόρτιση), κρύβοντας μάλιστα στο εσωτερικό της, επιπλέον αποθηκευτικό χώρο.
Με μεταξόνιο που αγγίζει τα 2,75 μέτρα, καθιστά σαφές πως η ευρυχωρία βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του. Οι χώροι είναι κάτι παραπάνω από πλούσιοι για αυτούς που θα βρεθούν μπροστά, με τον οδηγό και τον συνοδηγό να απολαμβάνουν άφθονο «αέρα» για τους ώμους και το κεφάλι. Η πραγματική αποκάλυψη, όμως, έρχεται στην πίσω σειρά καθισμάτων. Ακόμα και τρεις ενήλικες θα βολευτούν χωρίς τον παραμικρό συμβιβασμό, ενώ αν βρεθούν δύο θα νιώσουν αρχοντικά, έχοντας στη διάθεσή τους άπλετο χώρο για τα γόνατα τους. Ακόμα κι αν αυτοί που βρίσκονται μπροστά είναι υψηλού αναστήματος. Σε αυτή την αίσθηση ευρυχωρίας, συμβάλλει και το εντελώς επίπεδο πάτωμα, λόγω της απουσίας του κεντρικού τούνελ μετάδοσης. Αυτή η γενναιοδωρία προς τους επιβάτες έχει, αναπόφευκτα, έναν μικρό αντίκτυπο στον χώρο αποσκευών. Τα 461 λίτρα του πορτ μπαγκάζ δεν είναι σε καμία περίπτωση λίγα και θα καλύψουν τις ανάγκες μιας οικογένειας, όμως δεν αποτελούν κορυφαία τιμή για την κατηγορία.
Ωστόσο, πρόκειται για μία συνειδητή επιλογή της Geely. Κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, βέβαια, ο χώρος εκτοξεύεται στα 1.877 lt, δημιουργώντας μια τεράστια, επίπεδη επιφάνεια φόρτωσης. Η άνεση, όμως, δεν είναι μόνο θέμα χώρου αλλά και θέμα καθισμάτων! Και αυτά του EX5 χαρακτηρίζονται ως εξαιρετικά. Δεν είναι μόνο θερμαινόμενα, αλλά και αεριζόμενα, ως μέρος του βασικού εξοπλισμού παρακαλώ! Στην πλουσιότερη έκδοση, προσφέρουν μέχρι και λειτουργία μασάζ με 6 διαφορετικά προγράμματα. Το πιο σημαντικό είναι ότι αποδεικνύονται ξεκούραστα, ακόμα και μετά από πολύωρη οδήγηση, στηρίζοντας σωστά το σώμα.
Τόσο δυνατό όσο χρειάζεται
Η κατάσταση με τις ιπποδυνάμεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχει ξεφύγει πραγματικά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά μοντέλα, με αρκετές εκατοντάδες ίππων, που ωστόσο αφενός δεν χρειάζεσαι τόση δύναμη, αφετέρου οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε σε θέση να τη διαχειριστούμε. Το ΕΧ5 έρχεται λοιπόν πραγματικά με μία πολύ λογική ισχύ, της τάξης των 218 ίππων και των 320 Nm ροπής, με τη κίνηση να μεταφέρεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς. Φοράει ένα ηλεκτρομοτέρ που υποστηρίζεται από αρχιτεκτονική 400V και μπαταρία ιόντων λιθίου 60 kWh χημείας LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος) που δίνει σε μεικτό κύκλο WLTP, αυτονομία 430 χιλιομέτρων.
Συνολικά πάντως, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου είναι απολύτως ανταγωνιστικά. Η θεωρητική κατανάλωση του EX5 είναι 15,8 kWh/100. Στην πράξη, είδαμε τιμή ακόμα και κάτι πάνω από 12 kWh στην πόλη, ενώ στο ταξίδι αυτή ανέβηκε στις 19 kWh/100 χιλιόμετρα με ταχύτητες λίγο πάνω από τα 130 χλμ./ώρα. Για φόρτιση, η Geely αναφέρει 28 λεπτά (20%-80%) με ταχυφόρτιση DC ισχύος 100 kW. Αλλά με το πιο ρεαλιστικό μέτρο του 10%–80%, μετρήσαμε 32 λεπτά. Όσον αφορά τη φόρτιση σε οικιακό ή δημόσιο wallbox, με εσωτερικό φορτιστή 11 kW, το EX5 είναι στα τοπ του ανταγωνισμού. Με 5,5 ώρες για φόρτιση 0-100%. Τέλος η επιτάχυνση για το 0-100χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 6,9’’, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 175 χλμ./ώρα.
Επί του δρόμου
Από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι, το EX5 σου προσφέρει έντονα την αίσθηση της πολυτέλειας και της άνεσης χάρη στο μαλακό set-up. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει η ανάρτηση και το αμάξωμα, τις πάμπολλές ανωμαλίες, είναι εξαιρετικός και φτάνει σε σημείο να αναρωτιέσαι αν ο δρόμος που πέρασες χθες, έχει ασφαλτοστρωθεί σήμερα. Η ισχύς του ηλεκτρομοτέρ φτάνει και περισσεύει προσφέροντας πολύ καλές επιδόσεις και το κυριότερο απλώνοντας την ισχύ του γραμμικά χωρίς απότομες αντιδράσεις. Υπάρχουν και οδηγικά προφίλ όπως τα Eco, Comfort και Sport. Στον αυτοκινητόδρομο, το EX5 κινείται με απόλυτη ησυχία, χωρίς θορύβους από τον αέρα ή τον δρόμο, κάτι που οφείλεται και στην προσεγμένη αεροδυναμική. Το αποτέλεσμα είναι ένα SUV που κάνει τις μετακινήσεις χαλαρές. Ακόμα και μετά από αρκετές ώρες οδήγησης, οδηγός και επιβάτες φτάνουν στον προορισμό τους χωρίς να νιώθουν κουρασμένοι, κάτι που μαρτυρά όχι μόνο την καλή δουλειά στην ανάρτηση αλλά και την προσοχή που έχει δοθεί στην ηχομόνωση και στην εργονομία της καμπίνας.
Προσωπικά επέλεξα το πρόγραμμα Comfort με την ανάκτηση ενέργειας στην υψηλότερη ένταση (από τις τρεις επιλογές). Υπάρχει και λειτουργία Auto, αλλά όχι και one pedal που θα βόλευε στην πόλη. Ακόμη και έτσι η επιβράδυνση είναι φυσιολογική, όπως σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, ενώ στο ταξίδι ενδείκνυται η Low. Όπως είπαμε το EX5 είναι προσανατολισμένο στην άνεση και ότι κερδίζεις σε αυτό το τομέα το χάνεις στην δυναμική οδήγηση. Ακόμη και έτσι όμως το κινεζικό SUV στρίβει με απόλυτη ασφάλεια, ενώ τα φρένα είναι δυνατά και με πολύ καλή αίσθηση. Το EX5 διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Η βασική Pro περιλαμβάνει ζάντες 18 ιντσών, θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα, Apple CarPlay και Android Auto, επαγωγική φόρτιση, επενδύσεις «microfiber», φιμέ πίσω τζάμια και αυτονομία 430 χλμ. WLTP. Η έκδοση Tech, όπως αυτή της δοκιμής μας, προσφέρει επιπλέον ζάντες 19 ιντσών, πανοραμική ηλιοροφή, head-up display, καθίσματα με μασάζ και ηλεκτρικό πορτμπαγκάζ κ.α..
Η βασική τιμή του EX5 ξεκινά από τις 34.990 ευρώ, ενώ με την προσφορά «Freedom 100» και την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η τιμή της έκδοσης Pro διαμορφώνεται στις 29.990 ευρώ για τα πρώτα 100 αυτοκίνητα. Στην τιμή περιλαμβάνεται και πακέτο με 6 χρόνια δωρεάν service, έναν χρόνο δωρεάν φόρτιση, εγγύηση μπαταρίας για 200.000 χλμ. και 6 χρόνια δωρεάν χρήση της εφαρμογής Geely app.