Χωρίς 9 μεγάλους κατασκευαστές η έκθεση της Φρανκφούρτης

Εδώ και κάποια χρόνια, υπάρχει μία τάση στην βιομηχανία αυτοκινήτου. Σε αντίθεση με το παρελθόν, όπου οι κατασκευαστές δήλωναν το παρόν σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτου στον κόσμο, τα τελευταία χρόνια γίνονται αισθητές ορισμένες απουσίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η φετινή έκθεση αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη, όπου 9 κατασκευαστές αποφάσισαν να μην παραστούν.

Η DS, η Infiniti, η Peugeot, η Jeep, η Fiat, η Alfa Romeo, η Mitsubishi, η Volvo και η Nissan, εταιρίες που αντιπροσωπεύουν αθροιστικά περί το 20% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, δεν θα βρίσκονται στην Γερμανική έκθεση. Γιατί; Σύμφωνα με αναλυτές, είναι δύσκολο γι’ αυτές να δικαιολογήσουν το τεράστιο κόστος της συμμετοχής σε μία έκθεση. Ένα σαλόνι αυτοκινήτου αφορά κατά κύριο λόγο τους κατοίκους μίας πόλης. Βαριά-βαριά, τους κατοίκους μίας χώρας. Γιατί λοιπόν να επενδύσουν σε μία εξαιρετικά δαπανηρή «εξόρμηση», όταν υπάρχει διαθέσιμο για ολόκληρο τον κόσμο το internet;

Επιπλέον, αυτή η τάση για αποχή από τις μεγάλες εκθέσεις, ίσως είναι και ένα σημάδι από τις εταιρίες προς τους διοργανωτές. Είχα την ευκαιρία πριν από κάποια χρόνια να βρεθώ στο Goodwood Festival of Speed. Ένα (συγκριτικά) μικρό event που διεξάγεται στην Αγγλία, περίπου 110 χιλιόμετρα ΝΑ του Λονδίνου με διαρκώς αυξανόμενη προσέλευση και επιτυχία. Η ατμόσφαιρα που επικρατούσε εκεί ήταν πολύ περισσότερο «casual» σε σχέση με μία έκθεση αυτοκινήτου. Το event ήταν πολύ πιο ζωντανό, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Μπορούσες να αγγίξεις τα αυτοκίνητα, να μπεις μέσα και να τα ακούσεις ενώ ανεβαίνουν με ταχύτητα στο hillclimb! Καινούρια και κλασικά αυτοκίνητα, το ένα δίπλα στο άλλο. Κινητήρες που παίρνουν μπροστά και η μυρωδιά της βενζίνης και του καμένου λάστιχου. Αυτό είναι το αυτοκίνητο και ίσως προς τα εκεί να πηγαίνουμε. Μικρότερες διοργανώσεις, με μικρότερο κόστος και καλύτερη επαφή με το κοινό. Ναι, το Goodwood προσελκύει περί τους 200.000 επισκέπτες κάθε χρόνο ενώ το 2015, η έκθεση της Φρανκφούρτης μέτρησε 931.700 επισκέπτες αλλά μία ματιά στα social media (το πανίσχυρο εργαλείο στα χέρια των εταιριών) δείχνει την πραγματική δύναμη των δύο διοργανώσεων και εκεί φαίνεται ότι η διαφορά δεν είναι και τόσο μεγάλη.

Οι μεγάλες, πομπώδεις και υπερβολικές εκθέσεις αυτοκινήτου δεν θα εξαφανιστούν. Όμως η απουσίες μεγάλων εταιριών και η «δίψα» του κόσμου για κάτι πιο… συμμετοχικό ίσως να φέρουν κάποιες αλλαγές. Κάποιες ευπρόσδεκτες αλλαγές. Ο κόσμος αλλάζει. Γιατί οι εκθέσεις αυτοκινήτου να παραμένουν ίδιες τόσες δεκαετίες τώρα;

Απάντηση