Η τεχνολογία μας κάνει χειρότερους οδηγούς.

Concept 26

Πιστά στον κανόνα που λέει ότι μία τεχνολογία γίνεται πρώτα διαθέσιμη στους λίγους μέσω πανάκριβων οχημάτων πολυτελείας πριν την ευρεία κυκλοφορία σε πιο προσιτά μοντέλα, συστήματα υποβοήθησης όπως αυτό που διατηρεί το αυτοκίνητο στην λωρίδα του, αυτό που διατηρεί μία ασφαλή απόσταση από άλλα οχήματα και αυτό που φρενάρει το αυτοκίνητο για την αποφυγή σύγκρουσης «εξαπλώνονται» σε mainstream μοντέλα και αυτό είναι καλό, αλλά κρύβει και έναν κίνδυνο.

«Φοβόμαστε ότι ο κόσμος δεν θα προσέχει και προσπαθούμε να παρακολουθούμε το φαινόμενο. Ότι κάνουμε, διευκολύνει την οδήγηση που σημαίνει ότι ο κόσμος θα προσέχει λιγότερο ενώ οδηγεί.»

Δηλώνει ο Πρόεδρος του Insurance Institute for Highway Safety των Η.Π.Α. και τις ανησυχίες του μοιράζονται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Γι’ αυτό η General Motors για παράδειγμα ενσωματώνει τεχνολογία παρακολούθησης των ματιών του οδηγού στο σύστημα Super Cruise – ένα σύστημα που θα επιτρέπει στον οδηγό να παίρνει τα χέρια του από το τιμόνι. Το ProPilot Assist της Nissan από την άλλη, ακινητοποιεί το όχημα αν ο οδηγός δεν ακουμπήσει το τιμόνι για περισσότερα από 30 δευτερόλεπτα. Η Toyota που είναι περισσότερο επιφυλακτική για την τεχνολογία (ημι)αυτόνομης οδήγησης, έχει ξεκινήσει έρευνες σε συνεργασία με μεγάλα πανεπιστήμια για να μάθει πώς εξελίσσονται οι οδηγικές συνήθειες.

«Όσο περισσότερο εκτίθενται σε αυτά τα συστήματα, τόσο περισσότερο τα εμπιστεύονται. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, τα εμπιστεύονται περισσότερο από τον εαυτό τους.»

Δήλωσε ο Shan Bao, ερευνητής στο Transportation Research Institute. Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα όμως, έχει να κάνει με την επίγνωση του τι μπορεί να κάνει το σύστημα. Οι κατασκευαστές διαφημίζουν τις τεχνολογίες τους με στόμφο και μεγάλα λόγια, αλλά ο οδηγός σπάνια κάνει τον κόπο να διαβάσει το βιβλίο χρήσης του αυτοκινήτου ώστε να πληροφορηθεί για τον τρόπο και το εύρος λειτουργίας του εκάστοτε συστήματος και προβαίνει σε συμπεράσματα που αν αποδειχθούν λανθασμένα, μπορεί να του κοστίσουν ακόμα και τη ζωή!

Οπότε χρειάζεται προσοχή. Καθώς η τεχνολογία γίνεται διαθέσιμη σε ολοένα και περισσότερο κόσμο, πρέπει να γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει το όποιο σύστημα. Πρέπει να προσέχουμε τον δρόμο σαν να οδηγούμε εμείς και να είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τον έλεγχο αν χρειαστεί. Το πιο δύσκολο στάδιο στην ενσωμάτωση μίας τεχνολογίας, είναι το μεταβατικό και ενώ βρισκόμαστε σε αυτό ακριβώς το στάδιο, οι κατασκευαστές δεν κάνουν τα πράγματα καλύτερα με τον τρόπο που χειρίζονται την εν λόγω τεχνολογία.

Απάντηση