Nissan Juke Nismo RS 4WD XTronic. Ένα Juke με sport ταμπεραμέντο!

Nissan Juke. Ένα αυτοκίνητο για το οποίο όλοι έχουν άποψη. Θετική ή αρνητική, όλοι έχουν γνώμη αφού είναι πρακτικά αδύνατο να σε αφήνει αδιάφορο ένα αυτοκίνητο με τον έντονο χαρακτήρα του. Θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω ως τον Ηλία Ψινάκη των αυτοκινήτων. Ιδιαίτερο. Περίεργο. Εκκεντρικό και εύκολο να χλευάσεις. Ταυτόχρονα όμως, χαρισματικό, αντικομφορμιστικό και με τον δικό του, μοναδικό τρόπο, ελκυστικό. Το Nissan Juke, όπως και ο Ηλίας Ψινάκης άλλωστε, έδειξε στα χρόνια που κυκλοφορεί ότι κάνει την δουλειά του και την κάνει πολύ καλά. Η Nissan μπορεί να ανέθεσε τον σχεδιασμό του σε μία ομάδα τρελών που αποφάσισαν να κάνουν πλάκα στον γενικότερο συντηρητισμό της βιομηχανίας αυτοκινήτου, αλλά εφοδίασε το αυτοκίνητο με προσόντα που απ’ ότι φαίνεται, εκτιμούν οι περίπου 100.000 νέοι ιδιοκτήτες στην Ευρώπη κάθε χρόνο. Το πρώτο “στοίχημα” λοιπόν, κερδήθηκε.

Και κάπου εδώ, μπαίνει στην κουβέντα η NISMO. Μία εταιρία με πλούσιο παρελθόν και αγωνιστικές περγαμηνές που σε γενικές γραμμές δεν βάζει τη σφραγίδα της “ελαφρά τη καρδία” σε οτιδήποτε κυκλοφορεί. Και παρέα με τη NISMO, έρχεται και το διακριτικό RS. Δύο γράμματα που υποδηλώνουν όχι μόνο σπορ χαρακτήρα και οδική συμπεριφορά, αλλά την σκληροπυρηνικότερη εκδοχή τους. Δεν θα σε κουράσω με μακροσκελείς αναλύσεις για το τι εστί NISMO και γιατί έβαλε το χεράκι της στο δημοφιλές, Ιαπωνικό crossover. Η ουσία είναι ότι είχα στη διάθεση μου για μία ολόκληρη εβδομάδα το Nissan Juke NISMO RS και το συμπέρασμα στο οποίο τείνω να καταλήξω έπειτα από αυτή την εμπειρία, είναι ότι το εν λόγω όχημα είναι ένα από τα πιο αναπολογητικά αυθεντικά μοντέλα στην αγορά. Ζει στον δικό του μικρόκοσμο που θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι υποσύνολο της ευρύτερης κατηγορίας των hot hatches. Είναι μία κινούμενη παραδοξότητα χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον για έννοιες όπως η πρακτικότητα και έχει μία περίεργη ελκυστικότητα που δύσκολα δικαιολογείται με λογικά επιχειρήματα. Απευθύνεται στο συναίσθημα, αλλά όχι με τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει. Αφήνω όμως τις φιλοσοφίες και προχωρώ στο προκείμενο.

Το Juke NISMO RS έχει να κάνει όπως λέει και η ίδια η Nissan με το “attitude” και δεν χρειάζεται να σου εξηγήσω τι σημαίνει αυτό. Αρκεί να ρίξεις μία ματιά στο ίδιο το αυτοκίνητο για να δεις ότι οι αλλαγές που έχουν γίνει, αποτελούν οπτική αναπαράσταση της μηχανικής μετάλλαξης που έχει υποστεί το βασικό Juke. Σχετικά διακριτικά όμως ή τουλάχιστον όσο διακριτικά επιτρέπει ο ούτως ή άλλως extravagant σχεδιασμός. Το κορυφαίο Juke εξοπλίζεται με ελαφρώς διαφορετικούς προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, κόκκινες λεπτομέρειες στα καλύμματα των καθρεπτών, τις δαγκάνες των φρένων και στην περιφέρεια του bodykit, ζάντες ελαφρού κράματος 18 ιντσών και μεγαλύτερη απόληξη της εξάτμισης. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τα διάφορα NISMO RS σήματα είναι αρκετά για να το διαφοροποιήσουν, ακόμα και στα μάτια των απαίδευτων.

Παρομοίως διακριτικές είναι και οι επεμβάσεις στην καμπίνα. Υπάρχουν όμως highlights που αναπληρώνουν και με το παραπάνω. Highlights όπως τα απόκοσμα άνετα και όμορφα bucket καθίσματα της Recaro, η κεντρική κονσόλα που μοιάζει με ρεζερβουάρ μοτοσυκλέτας (και σύμφωνα με τη Nissan στηρίζει το γόνατο του οδηγού στις στροφές), το τιμόνι που συνδυάζει δέρμα και alcantara και διαθέτει το χαρακτηριστικό κόκκινο “σημάδι” και φυσικά, το επενδυμένο με alcantara κομμάτι ακριβώς πάνω από τον πίνακα οργάνων με το κόκκινο στροφόμετρο. Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το Dynamic Control System μέσω του οποίου ο οδηγός επιλέγει ανάμεσα στα τρία διαθέσιμα modes οδήγησης (Eco, Normal και Sport) και την κεντρική οθόνη 5.8 ιντσών όπου προβάλλονται η εικόνα από την κάμερα οπισθοπορείας, πληροφορίες για την πλοήγηση, το σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης κ.ά.

NISMO όμως δεν σημαίνει μόνο “φρου-φρου κι αρώματα”. Αυτό που κάνει τρομερά καλά η NISMO είναι να δημιουργεί, οδηγικά ενδιαφέροντα οχήματα. Και για να το κάνει αυτό στο Juke, άλλαξε ορισμένα πράγματα. Εδώ όμως πρέπει να γίνει ένας σημαντικός διαχωρισμός επειδή επί της ουσίας, υπάρχουν δύο, αρκετά διαφορετικά Juke NISMO RS. Το προσθιοκίνητο και το τετρακίνητο. Ναι, και τα δύο βασίζονται φυσικά στην ίδια πλατφόρμα και χρησιμοποιούν τον ίδιο 1600άρη, υπερτροφοδοτούμενο, τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα. Όμως στο προσθιοκίνητο, ο DIG-T κινητήρας αποδίδει 218 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. και 280 Nm ροπής από τις 3.600 έως τις 4.800 σ.α.λ. ενώ στο τετρακίνητο αποδίδει 214 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. και 250 Nm ροπής από τις 2.400 έως τις 6.000 σ.α.λ. Το προσθιοκίνητο Juke NISMO RS εφοδιάζεται με ελικοειδές διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης στον εμπρός άξονα ενώ το τετρακίνητο όχι. Στην προσθιοκίνητη έκδοση ο κινητήρας συνδυάζεται με ένα 6-τάχυτο, μηχανικό κιβώτιο, ενώ στην τετρακίνητη με ένα CVT που δίνει την δυνατότητα 8 “σκαλοπατιών” αν ο οδηγός επιλέξει την χειροκίνητη λειτουργία. Το προσθιοκίνητο εξοπλίζεται με ημιάκαμπτο άξονα πίσω και ζυγίζει 1.315 κιλά ενώ το τετρακίνητο επωφελείται από μία διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στην πίσω ανάρτηση όμως ζυγίζει 1.446 κιλά, 131 περισσότερα! Κάθε άλλο παρά αμελητέες οι διαφορές.

Στην διάθεση μας λοιπόν, είχαμε το τετρακίνητο, αυτόματο Nissan Juke NISMO RS… ένα αυτοκίνητο που ομολογώ ότι με μπέρδεψε και δυσκόλεψε πολύ την κριτική. Εξηγούμαι. Ανοίγοντας την πόρτα του αυτοκινήτου, βλέπεις ένα εσωτερικό που σου φτιάχνει την διάθεση.

Το εξαιρετικό bucket της Recaro θα σου κάνει την ζωή λίγο δύσκολη στο μπες-βγες εξαιτίας των ψηλών πλαϊνών αλλά αφού καταφέρεις να καθίσεις, θα σε σφιχταγκαλιάσει. Και αφού έχεις καταφέρει να καθίσεις, βλέπεις μπροστά σου το “πολεμικό” τιμόνι, το κόκκινο στροφόμετρο και τα μεγάλα paddles για τον χειρισμό του CVT κιβωτίου. Η ορατότητα, κυρίως προς τα πίσω, “υποφέρει” λόγω σχεδιασμού αλλά βρίσκεις τρόπο να ανταπεξέλθεις για να συνειδητοποιήσεις ενώ προσπαθείς να βρεις την σωστή θέση οδήγησης, ότι το τιμόνι δεν διαθέτει ρύθμιση για την απόσταση. Σε γενικές γραμμές, δεν είχα κάποιο παράπονο από την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται στην καμπίνα, ούτε από την συναρμογή. Αν ήμουν αυστηρός, θα γκρίνιαζα για την αίσθηση των κουμπιών και των διακοπτών στην κεντρική κονσόλα, αλλά αυτά είναι πταίσματα και όχι σημαντικά μειονεκτήματα.

Και έρχεται η ώρα για να πιέσεις το start button και να ξυπνήσεις τον 1600άρη DIG-T δεύτερης γενιάς. Οι πρώτοι ήχοι που περνούν στην καμπίνα δεν είναι ενθαρρυντικοί. Μεταλλικός ήχος, χωρίς ιδιαίτερο χαρακτήρα αλλά αυτό είναι έως έναν βαθμό αναμενόμενο αφού είναι πολύ δύσκολο για ένα τετρακύλινδρο, υπερτροφοδοτούμενο σύνολο να ενθουσιάσει. Από τα πρώτα μέτρα όμως, καταλαβαίνεις ότι ο συνδυασμός κινητήρα-μετάδοσης δεν είναι… φτιαγμένος στον παράδεισο. Ο DIG-T είναι νωχελικός κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. και η χαρτογράφηση του κιβωτίου το γνωρίζει αυτό – κάτι που σημαίνει ότι μόλις πατήσεις λίγο περισσότερο το γκάζι, οι στροφές ανεβαίνουν και “κολλάνε” στις 2.500 περίπου, όπου ο βενζινοκινητήρας ξεκινά να αποδίδει την μέγιστη ροπή του. Ακόμα και εκεί όμως, το lag είναι κάτι παραπάνω από εμφανές. Δεν είναι σε επίπεδα δεκαετίας ’90 αλλά όπως και να έχει, η απόκριση του κινητήρα απαιτεί εξοικείωση. Μιας που ανέφερα το κιβώτιο δε, αξίζει να σημειώσω ότι εντός πόλης και γενικά σε χαλαρούς ρυθμούς, το CVT κάνει την δουλειά του αξιοπρεπώς. Απλά ο οδηγός πρέπει να συνηθίσει τον ήχο από τις στροφές που μένουν σταθερές ενώ το αυτοκίνητο επιταχύνει – καθαρά ψυχολογικό θέμα δηλαδή. Τέλος, ένα ακόμα σημείο που κατά την γνώμη αξίζει να τονιστεί, είναι η ποιότητα κύλισης του Juke NISMO RS. Ενώ θα περίμενε κανείς υπερβολικά σκληρή ανάρτηση ως υπεραναπλήρωση για την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, το σκληροπυρηνικό Juke εκμεταλλεύεται την ακαμψία του πλαισίου και συμπεριφέρεται ήπια και χωρίς να είναι “φλύαρο” ακόμα και σε πολύ άσχημους δρόμους.

Μικτές οι εντυπώσεις λοιπόν σε χαλαρούς ρυθμούς και το ίδιο μικτές όταν οι ταχύτητες ανεβαίνουν και η διαδρομή περιλαμβάνει στροφές. Μέχρι τότε, έχεις συνηθίσει την “old-schoolιά” του κινητήρα και για να έχεις τον πλήρη έλεγχο, βάζεις το κιβώτιο σε χειροκίνητη λειτουργία. Αν ξεχάσεις να ενεργοποιήσεις την τετρακίνηση, θα έχεις πρόβλημα, αφού τα 214 άλογα και πολύ παραπάνω, τα 250 Nm της ροπής θα δυσκολέψουν αρκετά τα ελαστικά με το πέλμα των 225 χιλιοστών και η έλλειψη του LSD θα γίνει εμφανής. Όμως γι’ αυτό την έχεις και μάλιστα με torque vectoring. Σύμφωνα με τη Nissan, τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε 8 δευτερόλεπτα, επίδοση που εν έτη 2016-2017 δεν την λες και εντυπωσιακή. Όμως ο εντυπωσιασμός έρχεται από την οδική συμπεριφορά του Juke NISMO RS. Εκεί φαίνεται πως η δουλειά των μηχανικών όχι μόνο έχει αποδώσει καρπούς, αλλά ότι με ένα ικανότερο drivetrain θα απειλούσε “στα ίσια” hot hatches.

Το Juke βγάζει μία εγγενή ισορροπία στον τρόπο που κινείται. Μία ρυθμίσιμη ουδετερότητα που δεν περίμενες από ένα crossover, όσο “καυτό” και να διατείνεται πως είναι. Τα φρένα με τους μεγεθυμένους δίσκους των 320 χιλιοστών εμπρός είναι δυνατά και σχεδόν ακούραστα ενώ το τιμόνι είναι ελαφρύ, αλλά ταυτόχρονα άμεσο και ακριβές, κάτι που κάνει το turn-in κυριολεκτικά παιχνιδάκι. Στο μέσο της στροφής, ασχέτως χιλιομέτρων ή/και καμπυλότητας, το αυτοκίνητο θα “ακουμπήσει” στην ανάρτηση και θα ακολουθήσει την πορεία που υποδεικνύει ο οδηγός ενώ ακόμα και όταν αυτός υπερβεί τα όρια, θα γλιστρήσει προβλέψιμα με την διόρθωση να εξαρτάται από τον χειριστή. Στην έξοδο της στροφής δε, το σύστημα τετρακίνησης με το torque vectoring θα “ανακαλύψει” πρόσφυση και θα στείλει το RS στην επόμενη στροφή όσο το δυνατόν ταχύτερα. Χαρακτηριστικό της αποτελεσματικότητας του συστήματος είναι το γεγονός ότι ακόμα και με πάρα πολύ φαγωμένα εμπρός ελαστικά (ευχαριστώ τους συναδέλφους που με σκέφτηκαν και τη Nissan που δεν τα άλλαξε), ο εμπρός άξονας δεν χαζοσπίνιαρε υπέρμετρα αφού η ροπή περνούσε στον δρόμο από τους τροχούς του πίσω άξονα. Επίσης, δεν μπορώ να μην αναφέρω τον εξαιρετικό τρόπο που αντιδρά η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων – κλάσεις ανώτερη του ημιάκαμπτου στον τρόπο που αποσβαίνει τις ανωμαλίες ακόμα και εν μέσω στροφής.

Ελπίζω μέχρι τώρα να σου έδωσα να καταλάβεις γιατί με μπέρδεψε το Nissan Juke NISMO RS. Από την μία έχουμε την πολύ καλή, δεδομένου του χαρακτήρα και του προσανατολισμού, ποιότητα κύλισης, την εξαιρετική οδική συμπεριφορά, το ικανότατο σύστημα τετρακίνησης, το ακριβές τιμόνι, τα δυνατά φρένα και το όμορφο και ποιοτικό εσωτερικό. Από την άλλη όμως, έχουμε τον “old-school” κινητήρα χωρίς σύστημα start/stop που σημειωτέον, δεν ντρέπεται καθόλου στον τρόπο που καταπίνει την βενζίνη (επίσημη μέση κατανάλωση 7.2 λίτρα ανά 100 km, μέση κατανάλωση δοκιμής 10.4 λίτρα ανά 100 km), το περίεργο κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενων σχέσεων, την κακή ορατότητα και τους μέτριους χώρους και φυσικά, την τιμή που στην περίπτωση του τετρακίνητου, αυτόματου Juke NISMO RS, ξεκινά από τα €34.050 και με τα καθίσματα Recaro φτάνει στα €35.650!

  • Εμφάνιση (?)
  • Αίσθηση στη γρήγορη οδήγηση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Πρόσφυση
  • Πρακτικότητα
  • Κατανάλωση – έλλειψη start/stop
  • Ανελαστικός κινητήρας
  • Τιμή
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας 1600 κ.εκ.
Ίπποι 214
0-100 8,0″
Τελική ταχύτητα 200χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση δοκιμής 10,4 λτ/100 χλμ
Εκπομπές CO2 172 γρ/χλμ

Leave a Reply