SMART FORTWO-FORFOUR: ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΣΤΟΥΣ…ΤΡΟΧΟΥΣ ΤΟΥΣ

«Οι κατακτητές» των πόλεων

Πρόκειται για μία από τις λίγες ξεχωριστές περιπτώσεις που η ιδέα της «γέννησης» ενός αυτοκινήτου δεν ξεκίνησε από κάποια στελέχη εργοστασίου, αλλά από κάποιον ξένο προς το αυτοκίνητο, ως όραμα αν θέλετε αλλά και πάλι όχι μόνο. Ήταν λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1980 όταν ο πρόεδρος της Swatch (των γνωστών ρολογιών) θέλησε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο που να μπορεί να «τρυπάει» κάθε στιγμή την κίνηση της πόλης και να «κοροϊδεύει»  το κυκλοφοριακό. Ένα αυτοκίνητο που να μπορεί να βρίσκεται την συγκεκριμένη ώρα σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης με ακρίβεια ελβετικού ρολογιού!

Αυτό έγινε

Κομψό, χωρίς κάτι το ιδιαίτερο

Το πρόγραμμα προχώρησε και το αποτέλεσμα παρουσιάστηκε στο σαλόνι της Φραγκφούρτης το 1997, με τις πωλήσεις να ξεκινούν αμέσως και μαζί η εμπορική πορεία του «εγχειρήματος» διότι περί αυτού επρόκειτο και αυτό φάνηκε από την αρχική δυσπιστία του κοινού λόγω των διαστάσεων αλλά και του καινοφανούς παρουσιαστικού του. Γρήγορα όμως η πρώτη αυτή εντύπωση έδωσε την θέση της στην αποδοχή και στην αναγνώριση της χρηστικότητας, κυρίως στις μεγάλες πόλεις, οπότε άνοιξε ο δρόμος και γρήγορα ήλθε η επιτυχία «κατακτώντας» τις μεγαλουπόλεις και όχι μόνο.

Για όσους θέλουν Smart αλλά και τέσσερις πόρτες

Επιτυχία που αποδεικνύεται και από τις πολλές εκδόσεις που ακολούθησαν τόσο ως αμαξώματα (τάργκα, ρόουντστερ) όσο και μηχανολογικά με κινητήρες πετρελαίου, υβριδικούς ακόμη και ηλεκτρική έκδοση ενώ οι ανάγκες και οι απαιτήσεις του κοινού πρόσθεσαν λίγα εκατοστά στις διαστάσεις του κυρίως στο μήκος χωρίς φυσικά να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του.  Το 2004 έγινε το φυσιολογικό κατά τη γνώμη μου να παρουσιαστεί η τετράθυρη έκδοση για να καλύψει μεγαλύτερες ανάγκες, πάντα όμως στην φιλοσοφία και την διαφορετικότητα ενός Smart.

Προς τι η ιστορία;

Πολύ όμορφη η διχρωμία

Έκανα μία μικρή αναδρομή στην ιστορία του αυτοκινήτου για δύο λόγους. Πρώτο διότι το θεωρώ εμβληματικό για την αυτοκίνηση και δεύτερο διότι πιστεύω ότι η παρούσα τρίτη έκδοση του fortwo και η δεύτερη του forfour είναι οι καλύτερες μέχρι τώρα. Εμείς είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και να δοκιμάσουμε και τα δύο, οπότε μπορούμε να αρχίσουμε. Αρχικά «το μικρό μεγάλωσε» όπως συμβαίνει συνήθως όχι ως προς το μήκος αλλά ως προς το μεταξόνιο κατά ένα εκατοστό αλλά και στο πλάτος κατά 10 εκατοστά. Από την άλλη το τετράθυρο διατήρησε τις διαστάσεις του αλλά και τα δύο απέκτησαν ένα παρουσιαστικό που πραγματικά παραπέμπουν σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα χάρη στην ομορφότερη σχεδίαση που είχαν μέχρι τώρα με «φαρδείς ώμους» μπροστά, μεγάλα φωτιστικά και προφυλακτήρες και με δυναμική που δύσκολα βρίσκεις   στην κατηγορία, προσθέτοντας τις διχρωμίες που τονίζουν ευχάριστα.

Για τοποθέτηση όχι μόνο του χαρτοφύλακα
αλλά και κάποιων επιπλέον πραγμάτων

Η ίδια πολύ όμορφη εικόνα υπάρχει και στα εσωτερικά όπου την πρώτη ιδιαίτερα ευχάριστη εντύπωση κάνουν οι διχρωμίες και στα δύο, όπως και τα πολύ άνετα καθίσματα. Μεγάλες πόρτες που διευκολύνουν την πρόσβαση στο εσωτερικό που είναι αυστηρά για δύο στο δίθυρο αλλά για τέσσερις επιβάτες στο τετράθυρο και όχι αυστηρά αφού και ένας τρίτος μπορεί να βολευτεί στα πίσω καθίσματα, για μικρές διαδρομές. Καλή εργονομία και άριστη ποιότητα συναρμογής και υλικών συμπληρώνουν την εικόνα, μαζί με τον πλούσιο εξοπλισμό από την βασική έκδοση. Μεγάλη ένσταση και πραγματική απορία γιατί επιλέχθηκε αυτός ο τρόπος ανοίγματος του «καπό» που είναι πολύ δύσκολο για τους περισσότερους  να το κλείσουν! Επίσης θα θέλαμε περισσότερους χώρους για μικροαντικείμενα τουλάχιστον στο forfour αλλά και γιατί όχι στο fortwo. 

Κινητήρες και λοιπά

Ακόμη πιο εντυπωσιακή η συγκεκριμένη διχρωμία

Δύο εκδόσεις, δύο κινητήρες καθώς το Fortwo της δοκιμής είχε τον ατμοσφαιρικό των 999κ.εκ. με τους 71 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και ροπή 91 Nm στις 2.850 σ.α.λ. που συνεργάζονταν στο αυτοκίνητο της δοκιμής με αυτόματο σειριακό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξη σχέσεων. Το Forfour είχε τον κινητήρα με ίδιο κυβισμό αλλά με τούρμπο που αποδίδει 90 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και ροπή 135 Nm στις 2.500 σ.α.λ. με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξη σχέσεων. Τα φρένα περιλαμβάνουν δισκόφρενα εμπρός (αεριζόμενα στο Forfour) και ταμπούρα πίσω ενώ παρούσες είναι και όλες οι ηλεκτρονικές βοήθειες. Η διάταξη τέλος είναι όλα πίσω και αναφερόμαστε σε κινητήρα και κίνηση.

Στους δρόμους

Μικρή αύξηση στο μήκος

Κυριολεκτικά σε όλους τους δρόμους κυρίως βέβαια της πόλης όπου τίποτε δεν τα σταματά (ιδιαίτερα το fortwo) άσχετα αν πρόκειται για λεωφόρο ή σοκάκι αφού κινούνται με την ίδια άνεση και το σημαντικότερο παρκάρουν με την ίδια ευκολία. Ιδανικοί σύντροφοι και εξίσου χρήσιμα το μεν Fortwo για μετακίνηση χωρίς να υπολογίζεις την κίνηση αφού «τρυπάει» την πόλη και ελίσσεται κορυφαία στην κυκλοφορία και το Forfour για πιο άνετη μετακίνηση υπό την έννοια ότι διαθέτει και αρκετό χώρο αποσκευών για να αγοράσεις κάτι στη διαδρομή και να το μεταφέρεις. Η πόλη είναι το βασίλειό τους αλλά φυσικά το Forfour μπορεί και να ταξιδέψει αξιοπρεπέστατα και με καλές ταχύτητες, παρέχοντας και την απαραίτητη άνεση στους τέσσερις επιβάτες.

Πολύ ιδιαίτερος ο τρόπος που ανοίγει

Οι κινητήρες είναι εύστροφοι και ο καθένας είναι ο πλέον κατάλληλος για το έργο που κυρίως καλείται να κάνει, είτε περισσότερο στην πόλη για τον ατμοσφαιρικό είτε και για διαδρομές για τον τούρμπο. Από τις ηλεκτρονικές βοήθειες κάνω ιδιαίτερη αναφορά στο σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων που σε πολλές περιπτώσεις αποδεικνύεται πολύτιμος βοηθός, ιδιαίτερα σε προσπεράσεις φορτηγών αλλά και άλλες. Το κιβώτιο συνεργάζεται πολύ καλά αν και θα το προτιμούσαμε κάπως πιο γρήγορο στις αλλαγές ενώ τα φρένα αποδείχθηκαν άψογα σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής. Όσο για την κατανάλωση σε μικτή χρήση για το Forfour και κίνηση μόνο στην πόλη για το Fortwo δεν ανέβηκε και για τα δύο πάνω από πέντε λίτρα ανά 100 χλμ.

Τα καλύτερα μέχρι τώρα

Ικανοποιητικός ο χώρος για τους πίσω επιβάτες,
αναλόγως φυσικά των διαστάσεων του αυτοκινήτου

Το σημείωσα και εισαγωγικά και το επαναλαμβάνω ότι οι τελευταίες εκδόσεις είναι οι καλύτερες μέχρι τώρα, στην πορεία των Smart σε όλους τους τομείς. Πολύ όμορφη σχεδίαση με τονισμένο ευχάριστα παρουσιαστικό, νεανικό και πλούσιο εσωτερικό, πολύ καλό εξοπλισμό και εργαλείο για την κίνηση της πόλης και όχι μόνο για την τετράθυρη έκδοση. Φυσικά εκτός όλων αυτών πάντα υπάρχει και το όνομα της εταιρίας που ξέρει να διαφοροποιείται ευχάριστα. Όσο για τις τιμές αυτές ξεκινούν από τα 11450 Ευρώ με απόσυρση για την ατμοσφαιρική έκδοση του Fortwo και από 13000 Ευρώ για την turbo έκδοση του Forfour.

  • Σχεδίαση                                                   
      • Κάπως αργή λειτουργία αυτόματου κιβωτίου 
  • Χαρακτήρας
  • Ευελιξία
  • Απόδοση του turbo κινητήρα
  • Ευκολία οδήγησης

Του Τριαντάφυλλου Τσουλφά

Το δυνατό τους σημείο είναι η ευελιξία στη πόλη,
χωρίς αυτό να σημαίνει πως και σε κάποιες περιαστικές μετακινήσεις ή ταξίδια θα νιώσουν άβολα

Απάντηση