Μία τεράστια έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατέληξε σε μία από τις ευρύτερες τιμωρίες των τελευταίων πολλών χρόνων στην βιομηχανία αυτοκινήτου καθώς ούτε ένας, ούτε δύο αλλά 15 κατασκευαστές αλλά και το συλλογικό όργανο τους, η ACEA ή αν προτιμάς η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου τιμωρήθηκαν με πρόστιμα που αθροιστικά αγγίζουν τα 458 εκατομμύρια ευρώ! Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν, 16 εταιρίες και η ACEA διατηρούσαν συμφωνίες οι οποίες παραβίαζαν την υπάρχουσα αντιμονοπωλιακή νομοθεσία και κινούνταν με συντονισμένες κινήσεις για περισσότερα από 15 χρόνια στον τομέα της ανακύκλωσης οχημάτων που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους. Συγκεκριμένα, η Κομισιόν βρήκε πως οι εταιρίες συνεργάζονταν και συνωμοτούσαν με δύο βασικούς τρόπους:
- Πρώτον, είχαν συμφωνήσει να μην αποζημιώνουν τις εταιρίες που είχαν αναλάβει την αποσυναρμολόγηση και την επεξεργασία των αυτοκινήτων καθώς θεωρούσαν ότι η συγκεκριμένη εργασία ήταν ήδη επαρκώς προσοδοφόρα ενώ μοιράζονταν εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες αναφορικά με τις συμφωνίες που διατηρούσαν με αυτές τις εταιρίες και συντόνιζαν την συμπεριφορά τους απέναντι τους.
- Δεύτερον, είχαν συμφωνήσει να μην προωθούν τον βαθμό στον οποίο ένα όχημα στο τέλος της ζωής του μπορεί να ανακυκλωθεί ή να επαναχρησιμοποιηθεί και πόσο ανακυκλωμένο υλικό χρησιμοποιείται στα νέα αυτοκίνητα με στόχο να αποτρέψουν τους καταναλωτές από να συγκρίνουν (και) αυτή την πληροφορία όταν είναι στην διαδικασία επιλογής ενός νέου αυτοκινήτου.
Αυτές οι δύο πρακτικές παραβιάζουν την νομοθεσία σχετικά με τα οχήματα που βρίσκονται στο τέλος της ζωής τους και συγκεκριμένα, το άρθρο που αναφέρει ότι ο τελευταίος ιδιοκτήτης ενός τέτοιου οχήματος πρέπει να μπορεί να το αποσύρει άνευ κόστους σε μία εταιρία ανακύκλωσης και αν χρειάζεται, οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να καλύπτουν το κόστος. Επιπλέον, οι κατασκευαστές πρέπει να ενημερώνονται για τις “επιδόσεις” των νέων αυτοκινήτων στον τομέα της ανακύκλωσης και το χειρότερο, ενδεχομένως, είναι ότι η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ACEA λειτουργούσε ως οργανωτής του καρτέλ, έχοντας διευκολύνει την επικοινωνία ανάμεσα στους κατασκευαστές πάνω σε αυτό το θέμα με διάφορες συναντήσεις και επαφές! Κάπως έτσι, η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκάλυψε την ύπαρξη μίας και συνεχόμενης παραβίασης της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Περιοχής που ξεκίνησε στις 29 Μαίου του 2002 και σταμάτησε στις 4 Σεπτεμβρίου του 2017 και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στους κατασκευαστές που αποδεδειγμένα συμμετείχαν έχουν ως εξής:
Εταιρία | Μείωση λόγω συνεργασίας | Πρόστιμο |
Mercedes-Benz | 100% | €0 |
Stellantis | 50% | €74 934 000 |
Mitsubishi | 30% | €4 150 000 |
Ford | 20% | €41 462 000 |
BMW | €24 587 000 | |
Honda | €5 040 000 | |
Hyundai / Kia | €11 950 000 | |
Jaguar Land Rover / Tata | €1 637 000 | |
Mazda | €5 006 000 | |
Renault / Nissan | €81 461 000 | |
Opel | 50% | €24 530 000 |
– από τα οποία σε συνεργασία με την GM | €13 659 000 | |
GM αποκλειστικά | €17 075 000 | |
Suzuki | €5 471 000 | |
Toyota | €23 553 000 | |
Volkswagen | €127 696 000 | |
Volvo | €8 890 000 | |
– από τα οποία σε συνεργασία με την Ford | €3 901 000 | |
– από τα οποία σε συνεργασία με την Geely | €4 419 000 | |
ACEA | €500 000 |
Να σημειώσουμε ότι η Mercedes-Benz γλύτωσε ένα πρόστιμο της τάξης των 35 εκατομμυρίων ευρώ λόγω του γεγονότος ότι αυτή ήταν που αποκάλυψε την ύπαρξη του καρτέλ στις αρχές ενώ η Stellantis (συμπεριλαμβανομένης της Opel), η Mitsubishi και η Ford επωφελήθηκαν από μία σημαντική μείωση στο ύψος του προστίμου εξαιτίας της συνεργασίας με τις αρχές. Η μείωση εξαρτάται από τον χρόνο στον οποίο συνεργάστηκαν με τις αρχές και από τις αποδείξεις που προσκόμισαν σε αυτές ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι μία επιπλέον μείωση της τάξης του 10% δόθηκε σε όλες τις εταιρίες καθώς αναγνώρισαν την συμμετοχή τους στο καρτέλ.
“Σήμερα αναλάβαμε δράση εναντίον εταιριών που συνωμοτούσαν για να αποτρέψουν τον ανταγωνισμό στην ανακύκλωση. Αυτές οι εταιρίες συνεργάζονταν για περισσότερα από 15 χρόνια για να αποφύγουν την πληρωμή υπηρεσιών ανακύκλωσης, με την συμφωνία να μην ανταγωνιστούν μεταξύ τους στην προώθηση του ποσοστού στο οποίο τα αυτοκίνητα τους είναι ανακυκλώσιμα και με την συμφωνία να παραμείνουν σιωπηλές όσον αφορά στα ανακυκλωμένα υλικά που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα τους. Δεν θα ανεχτούμε καρτέλ οποιουδήποτε είδους […].”
Δήλωσε η Αντιπρόεδρος για Καθαρή, Δίκαιη και Ανταγωνιστική Μετάβαση, Teresa Ribera.